
De Aston Martin Valkyrie mag je – in mindere mate dan de Mercedes-AMG One – gerust een F1-auto voor op straat noemen. Dit is de Aston Martin Valkyrie AMR Pro, daar dan weer de circuitversie van. Is dit dan een F1-auto? Nee, grappig genoeg komt dit eerder in de buurt van een Le Mans-auto. Met de Aston Martin Valkyrie AMR Pro wilde het merk meedoen in de nieuwe hypercarklasse van Le Mans. De plannen gingen niet door, maar de auto komt er alsnog.
In 2018 werd de Aston Martin Valkyrie AMR Pro al als concept gepresenteerd, maar de definitieve versie die je hier ziet, is nog extremer. Dit is namelijk geen Valkyrie zonder alle eisen waaraan een straatauto moet voldoen (geen uitstekende delen en dat soort ongein), maar een raceauto die uit het motorreglement barst. Porsche deed dat eerder met de 919 Evo en die auto sloopte elk record dat op z’n pad kwam.
Deze auto kan Le Mans winnen
‘De capaciteiten van de Valkyrie AMR Pro overstijgen die van de machine die werd ontwikkeld voor de winst bij de 24 Uur van Le Mans’, meent Aston. De rondetijd op La Sarthe moet zo rond de 3 minuten en 20 seconden uitkomen. Ten opzichte van de al niet zo langzame Valkyrie is deze Pro 26 centimeter langer. Er is 38 centimeter extra wielbasis en de wielen staan 10 centimeter breder uit elkaar. De downforce verdubbelde.
De Aston Martin Valkyrie AMR Pro is minder krachtig
Het merkwaardige is dat de extreme versie minder krachtig is. In de zoektocht naar minder gewicht en snellere rondetijden haalden ze het hybridesysteem uit de Valkyrie. De aandrijving komt nu van een turboloze 6,5-liter V12 met net iets meer dan 1.000 pk bij 11.000 tpm. Verder monteerde Aston nóg lichter koolstofvezel koetswerk en lichtere Perspex-ramen.
Wat moet je met een Aston Martin Valkyrie AMR Pro?
De auto is dus puur voor op het circuit en je mag er niet mee de weg op. Voor de 40 eigenaren regelt Aston Martin circuitdagen op FIA-goedgekeurde circuits. Voor de aardigheid krijgen de bestuurders daar ook een FIA-racepak bij.
‘De Valkyrie AMR Pro is met niets te vergelijken. Een ware “geen regels”-versie voor het circuit. Niets anders ziet er zo uit, niets klinkt zoals deze auto en ik ben er zeker van dat niets rijdt zoals dit’, zegt Tobias Moers, CEO van Aston Martin. De eerste AMR Pro’s moeten aan het einde van dit jaar afgeleverd worden. De prijs is niet openbaar, maar zoek het boven de 3 miljoen euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
