
Het dak amputeren klinkt als een gekke zet voor een auto die is ontstaan uit een obsessie voor aerodynamica, maar toch is dat precies wat Aston Martin heeft gedaan. De Aston Martin Valkyrie Spider zou meer hoofdruimte bieden (of eigenlijk: oneindig veel) en volgens het merk zou de Spider het F1-gevoel versterken. Met een oorverdovende 6,5-liter V12 die tot 11.100 tpm spint, is dit eigenlijk wel de versie die je wilt hebben. De radio kan uit blijven.
Aston Martin plaatst een uitneembaar koolstofvezel dak. In dit dak zitten polycarbonaat ramen voor een beetje extra licht in de cabine. De gullwing-deuren verdwijnen: de Aston Martin Valkyrie Spider krijgt vlinderdeuren die ook naar omhoog openen. Aston Martin bouwt 85 exemplaren van de Spider. Deze komen naast de 150 normale Valkyries en naast de 40 circuitspeciaaltjes. Volgend jaar zou de levering dan echt moeten beginnen.
Specificaties Aston Martin Valkyrie Spider
De specificaties zijn gelijk aan die van de normale Valkyrie. De V12 levert op zichzelf net iets meer dan 1.000 pk. Het Kroatische Rimac, bekend van de Nevera, voorzag in een elektromotor die nog eens 160 pk en 280 Nm levert. Het totale vermogen is 1.155 pk bij 10.500 tpm en 900 Nm bij 6.000 tpm. Zonder dak haalt ie 330 km/u en met het dak erop is de top zelfs 350 km/u. De Spider zou slechts marginaal zwaarder zijn dan de dichte Valkyrie.
Meer van TopGear


VIDEO: Zo klinkt een Aston Martin Valkyrie AMR Pro in een tunnel

De Aston Martin Valkyrie doet in 2025 mee aan de 24 Uur van Le Mans

Gordon Ramsay laat zien hoe je een tosti maakt met een V12-motor

Deze Nederlandse eigenaar liet zijn Aston Martin Valkyrie in een Ferrari-kleur spuiten

Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker
