
De voornaamste reden om geen Audi A4 te kopen, kwam sinds 2013 vanuit het merk zelf. Want als je toch niet alle bagageruimte maximaal benutte, waarom zou je dan niet voor de prachtige geproportioneerde Audi A3 Limousine gaan? De sedanvorm verscheen bij de vorige generatie A3 voor het eerst en was een schot in de roos. Nu is ook de nieuwe sedanversie van de A3 hier, en het is wederom reden genoeg om te twijfelen welke sedan van Audi je moet kiezen.
In vergelijking met zijn voorganger groeit de Audi A3 Limousine met 4 centimeter, terwijl de wielbasis gelijk blijft. De neus met de grote Singleframe-grille is identiek aan die van de hatchback. Ter hoogte van de voorruit veranderen de zaken. De scherpe lijn langs de flank loopt bij de Sportback iets omhoog, terwijl hij bij de sedan horizontaal blijft. De A3 met bil is bovendien 15 centimeter langer dan de Sportback. De achterste wielkasten zijn extra uitgeklopt als knipoog naar de oude Quattro’s.
Visueel zijn de dashboards van de Audi A3 Limousine en de Sportback uitwisselbaar. Ook in de sedan is het 10,25-inch scherm achter het stuur standaard en optioneel is een scherm van 12,3-inch leverbaar. Het scherm boven de middenconsole meet 10,1 inch. Net als de Volkswagen Golf is de nieuwe A3 volledig verbonden en biedt het scherm een keur aan diensten. Een smartphone dient desgewenst als sleutel.
Specificaties Audi A3 Limousine
Bij de lancering van de A3 sedan biedt Audi je de keuze uit twee benzinemotoren en één diesel. De 35 TFSI is de bekende 1,5-liter uit het magazijn van Volkswagen. Deze kun je als handbak met 150 pk krijgen of als milde hybride met een automaat en een kleine elektromotor die 0,7 liter per 100 km/u moet besparen. Die laatste noemen ze bij Volkswagen de 1.5 eTSI. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 150 pk. Op een later moment komt er een 2.0 TDI met 116 pk en een 1.0 TFSI met 110 pk. De Nederlandse prijzen van de Audi A3 Limousine volgen later.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker
