
De voornaamste reden om geen Audi A4 te kopen, kwam sinds 2013 vanuit het merk zelf. Want als je toch niet alle bagageruimte maximaal benutte, waarom zou je dan niet voor de prachtige geproportioneerde Audi A3 Limousine gaan? De sedanvorm verscheen bij de vorige generatie A3 voor het eerst en was een schot in de roos. Nu is ook de nieuwe sedanversie van de A3 hier, en het is wederom reden genoeg om te twijfelen welke sedan van Audi je moet kiezen.
In vergelijking met zijn voorganger groeit de Audi A3 Limousine met 4 centimeter, terwijl de wielbasis gelijk blijft. De neus met de grote Singleframe-grille is identiek aan die van de hatchback. Ter hoogte van de voorruit veranderen de zaken. De scherpe lijn langs de flank loopt bij de Sportback iets omhoog, terwijl hij bij de sedan horizontaal blijft. De A3 met bil is bovendien 15 centimeter langer dan de Sportback. De achterste wielkasten zijn extra uitgeklopt als knipoog naar de oude Quattro’s.
Visueel zijn de dashboards van de Audi A3 Limousine en de Sportback uitwisselbaar. Ook in de sedan is het 10,25-inch scherm achter het stuur standaard en optioneel is een scherm van 12,3-inch leverbaar. Het scherm boven de middenconsole meet 10,1 inch. Net als de Volkswagen Golf is de nieuwe A3 volledig verbonden en biedt het scherm een keur aan diensten. Een smartphone dient desgewenst als sleutel.
Specificaties Audi A3 Limousine
Bij de lancering van de A3 sedan biedt Audi je de keuze uit twee benzinemotoren en één diesel. De 35 TFSI is de bekende 1,5-liter uit het magazijn van Volkswagen. Deze kun je als handbak met 150 pk krijgen of als milde hybride met een automaat en een kleine elektromotor die 0,7 liter per 100 km/u moet besparen. Die laatste noemen ze bij Volkswagen de 1.5 eTSI. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 150 pk. Op een later moment komt er een 2.0 TDI met 116 pk en een 1.0 TFSI met 110 pk. De Nederlandse prijzen van de Audi A3 Limousine volgen later.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa
