De voornaamste reden om geen Audi A4 te kopen, kwam sinds 2013 vanuit het merk zelf. Want als je toch niet alle bagageruimte maximaal benutte, waarom zou je dan niet voor de prachtige geproportioneerde Audi A3 Limousine gaan? De sedanvorm verscheen bij de vorige generatie A3 voor het eerst en was een schot in de roos. Nu is ook de nieuwe sedanversie van de A3 hier, en het is wederom reden genoeg om te twijfelen welke sedan van Audi je moet kiezen.
In vergelijking met zijn voorganger groeit de Audi A3 Limousine met 4 centimeter, terwijl de wielbasis gelijk blijft. De neus met de grote Singleframe-grille is identiek aan die van de hatchback. Ter hoogte van de voorruit veranderen de zaken. De scherpe lijn langs de flank loopt bij de Sportback iets omhoog, terwijl hij bij de sedan horizontaal blijft. De A3 met bil is bovendien 15 centimeter langer dan de Sportback. De achterste wielkasten zijn extra uitgeklopt als knipoog naar de oude Quattro’s.
Visueel zijn de dashboards van de Audi A3 Limousine en de Sportback uitwisselbaar. Ook in de sedan is het 10,25-inch scherm achter het stuur standaard en optioneel is een scherm van 12,3-inch leverbaar. Het scherm boven de middenconsole meet 10,1 inch. Net als de Volkswagen Golf is de nieuwe A3 volledig verbonden en biedt het scherm een keur aan diensten. Een smartphone dient desgewenst als sleutel.
Specificaties Audi A3 Limousine
Bij de lancering van de A3 sedan biedt Audi je de keuze uit twee benzinemotoren en één diesel. De 35 TFSI is de bekende 1,5-liter uit het magazijn van Volkswagen. Deze kun je als handbak met 150 pk krijgen of als milde hybride met een automaat en een kleine elektromotor die 0,7 liter per 100 km/u moet besparen. Die laatste noemen ze bij Volkswagen de 1.5 eTSI. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 150 pk. Op een later moment komt er een 2.0 TDI met 116 pk en een 1.0 TFSI met 110 pk. De Nederlandse prijzen van de Audi A3 Limousine volgen later.
Reacties