
De voornaamste reden om geen Audi A4 te kopen, kwam sinds 2013 vanuit het merk zelf. Want als je toch niet alle bagageruimte maximaal benutte, waarom zou je dan niet voor de prachtige geproportioneerde Audi A3 Limousine gaan? De sedanvorm verscheen bij de vorige generatie A3 voor het eerst en was een schot in de roos. Nu is ook de nieuwe sedanversie van de A3 hier, en het is wederom reden genoeg om te twijfelen welke sedan van Audi je moet kiezen.
In vergelijking met zijn voorganger groeit de Audi A3 Limousine met 4 centimeter, terwijl de wielbasis gelijk blijft. De neus met de grote Singleframe-grille is identiek aan die van de hatchback. Ter hoogte van de voorruit veranderen de zaken. De scherpe lijn langs de flank loopt bij de Sportback iets omhoog, terwijl hij bij de sedan horizontaal blijft. De A3 met bil is bovendien 15 centimeter langer dan de Sportback. De achterste wielkasten zijn extra uitgeklopt als knipoog naar de oude Quattro’s.
Visueel zijn de dashboards van de Audi A3 Limousine en de Sportback uitwisselbaar. Ook in de sedan is het 10,25-inch scherm achter het stuur standaard en optioneel is een scherm van 12,3-inch leverbaar. Het scherm boven de middenconsole meet 10,1 inch. Net als de Volkswagen Golf is de nieuwe A3 volledig verbonden en biedt het scherm een keur aan diensten. Een smartphone dient desgewenst als sleutel.
Specificaties Audi A3 Limousine
Bij de lancering van de A3 sedan biedt Audi je de keuze uit twee benzinemotoren en één diesel. De 35 TFSI is de bekende 1,5-liter uit het magazijn van Volkswagen. Deze kun je als handbak met 150 pk krijgen of als milde hybride met een automaat en een kleine elektromotor die 0,7 liter per 100 km/u moet besparen. Die laatste noemen ze bij Volkswagen de 1.5 eTSI. Daarnaast is er een 2.0 TDI met 150 pk. Op een later moment komt er een 2.0 TDI met 116 pk en een 1.0 TFSI met 110 pk. De Nederlandse prijzen van de Audi A3 Limousine volgen later.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
