
Welkom bij de laatste telg van de Volkswagen Groep die de Golf-quadrilogie completeert. De vernieuwingsslag begon bij de Skoda Octavia, toen kwam de Seat Leon (vooruit, en de Cupra Leon), toen de Volkswagen Golf en nu is hier de nieuwe Audi A3 Sportback. Net als bij zijn broers is het ontwerp weer een stap vooruit, geen sprong. Je herkent de nieuwe A3 aan zijn grotere grille, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting voor en achter. Vanbinnen vinden de grootste veranderingen plaats.
Bij de oude A3 verdween het navigatiescherm in het dashboard. Het nieuwe scherm zit lager en blijft op z’n plek. In tegenstelling tot de Golf, Octavia en de Leon behoudt de Audi A3 fysieke knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel alle merken de basisarchitectuur voor het interieur delen, mag Audi rustig zijn ding blijven doen. Ook de knoppen op het stuur blijven ouderwetse drukunits. Opvallend zijn de twee luchtblazers achter het stuur, die een straaljager-vibe afgeven. Daartussenin vind je de Virtual Cockpit van Audi, die optioneel 12,3 inch groot is.
De wielbasis van de nieuwe Audi A3 is gelijk aan die van de vorige generatie. De auto zelf is langer en breder, waardoor de passagiers iets ruimer zitten. De bestuurder zit lager, wat ‘het dynamische karakter van de A3 onderstreept’. In de kofferbak kun je 380 tot 1.200 liter aan spullen kwijt. Net als de Golf communiceert de A3 met andere auto’s die Car-to-X hebben, om de bestuurder te waarschuwen voor bijvoorbeeld stilstaand verkeer verderop.
Motoren Audi A3
Bij de introductie biedt Audi twee motoren aan. Een 1.5 TFSI met 150 pk of een 2.0 TDI met 116 óf 150 pk. Later volgt de kleinere 1.0 TFSI met 110 pk en een 1.5 TFSI met milde hybridetechniek (in de Golf heet dat eTSI). Halverwege 2020 komen nog meer motorenopties en ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Een plug-in hybride is ook onderweg, en zal ongetwijfeld de 1.4 TSI gebruiken uit de Golf GTE. De Audi A3 komt al in mei naar Nederland. De prijzen en andere specificaties volgen snel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

He???? Dat is nog niet eens de RS??? Indrukwekkend wel. Verder….. ja, zelfde als met de driedeurs. Wat een rommeltje, het past in het gamma maar daar is alles wel mee gezegd. Zelfs Audi stapt af van de stijlvolle tijdloze elegantie die VAG meestal kenmerkt. Achterkant is wel stoer en lekker agressief. Altijd liever diit nog dan de Mercedessen en BMWs, zeker als die vijfcilinder nog blijft. Interieur zo te zien weer een zaligheidje van grote klasse die de andere ‘premium’ merken ver achter zich laat.