
Waar de A8-bestuurder wellicht zijn neus ophaalt voor het plebs, doet de Audi A8 dat voor iedereen. Tenminste: iedereen die op snelheid de Audi A8 tegen de zijkant dreigt te rijden. Op deze manier beschermt de Audi A8 zijn inzittenden tegen letsel. Vanbuiten ziet het er indrukwekkend uit. Het heet Pre Sense Side, of zijkant-bots-systeem in goed Nederlands.
Als iemand met meer dan 25 km/u richting jouw deuren raast, wordt de carrosserie van de A8 aan de betreffende zijde automatisch binnen een halve seconde met maximaal 80 millimeter opgetild. De energie van de botsing komt dan terecht bij de versterkte zones van de Audi A8, zoals de dorpels en de vloerstructuur.
Het resultaat van het veiligheidssysteem? Jij voelt, volgens Audi, tot wel 50 procent minder van de aanrijding. Nu hebben wij nog nooit een botsing vanaf de zijkant meegemaakt in een Audi, maar de cijfertjes klinken in ieder geval goed. Het Pre Sense-systeem is al leverbaar sinds het debuut van de A8 – we wilden je deze video niet onthouden.
De Audi A8 tilt zijn dorpel op bij een aanrijding
2 reacties op “De Audi A8 tilt zijn dorpel op bij een aanrijding”
Geef een reactie Reactie annuleren


Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Waarom gaat het raam omhoog? Op moment van impact was het raam waarschijnlijk kapot gegaan, dan had het beter ín de deur kunnen zitten toch?
Misschien voor gevaar van buitenaf na de botsing. Vuur/gassen/vloeistoffen. Ik vond het ook vreemd toen ik het zag maar er zal vast wel een gedachte achter zitten.