
Waar de A8-bestuurder wellicht zijn neus ophaalt voor het plebs, doet de Audi A8 dat voor iedereen. Tenminste: iedereen die op snelheid de Audi A8 tegen de zijkant dreigt te rijden. Op deze manier beschermt de Audi A8 zijn inzittenden tegen letsel. Vanbuiten ziet het er indrukwekkend uit. Het heet Pre Sense Side, of zijkant-bots-systeem in goed Nederlands.
Als iemand met meer dan 25 km/u richting jouw deuren raast, wordt de carrosserie van de A8 aan de betreffende zijde automatisch binnen een halve seconde met maximaal 80 millimeter opgetild. De energie van de botsing komt dan terecht bij de versterkte zones van de Audi A8, zoals de dorpels en de vloerstructuur.
Het resultaat van het veiligheidssysteem? Jij voelt, volgens Audi, tot wel 50 procent minder van de aanrijding. Nu hebben wij nog nooit een botsing vanaf de zijkant meegemaakt in een Audi, maar de cijfertjes klinken in ieder geval goed. Het Pre Sense-systeem is al leverbaar sinds het debuut van de A8 – we wilden je deze video niet onthouden.
De Audi A8 tilt zijn dorpel op bij een aanrijding
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren


De prijs van de vernieuwde Audi S8 voor Nederland is bekend

Audi S8 (2001) vs Audi S8 (2021)

Facelift Audi A8 en S8 zijn gearriveerd

Audi A8L Horch komt Maybach pesten

Twee generaties Audi S8 te koop bij Domeinen

Zo is de natuur: Audi A3 probeert verkoelende slok water te nemen, komt vast te zitten

De Audi RS 3 van Manhart krijgt 500 pk en gouden randjes

Deze oude Audi 200 Avant is eigenlijk een fenomenale sleeper

Audi RS 6 crasht na weddenschap, en blijkt niet de enige te zijn

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Hoe deze BMW M8 Competition met 900 pk toch nog een beschaafde daily driver bleef

De Rolls-Royce Ghost Black Badge is luxueuzer en krachtiger – hoe rijdt dat?

De S-klasse Haute Voiture is de ultieme Maybach

De nieuwe Rolls-Royce Phantom van Jon Olsson is verbouwd in Nederland

Hoe rijdt de Lucid Air Dream Edition R, die dit jaar naar Nederland komt?

Rolls-Royce Phantom facelift heeft dikke putdeksels en ziet sterretjes

Renault Twingo vliegt de bocht uit bij Schiphol

McLaren 600LT komt vast te zitten onder vangrail na crash

Remmen Tesla Model S Plaid weigeren bij 270+ km/u en harde crash volgt

Zo is de natuur: Audi A3 probeert verkoelende slok water te nemen, komt vast te zitten

Ferrari F40 crasht nadat de bestuurder te veel gas geeft bij uitkomen bocht

Bugatti Veyron van Cristiano Ronaldo crasht door een muur (en mist een stapel gasflessen)

Brabus tovert Mercedes C 300 om tot B30 en D30

Kooptip: Volkswagen Transporter T3 met een Audi-V8

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Man leent BMW M3 uit voor videoclip, is niet blij als zijn auto terugkomt

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

Rekeningrijden: Voor deze toffe auto’s betaal je in 2030 geen kilometerheffing

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

EU maakt uitzondering CO2-regels voor supercarmerken zoals Lambo en Ferrari

Dit moet je weten over de ‘blackbox’ of EDR die morgen verplicht is voor auto’s in de EU

Zijn oldtimers de manier om ‘gratis’ te rekeningrijden in 2030?

Chris says at 31 mei 2020:
Waarom gaat het raam omhoog? Op moment van impact was het raam waarschijnlijk kapot gegaan, dan had het beter ín de deur kunnen zitten toch?
Jasper says at 1 juni 2020:
Misschien voor gevaar van buitenaf na de botsing. Vuur/gassen/vloeistoffen. Ik vond het ook vreemd toen ik het zag maar er zal vast wel een gedachte achter zitten.