
Waar de A8-bestuurder wellicht zijn neus ophaalt voor het plebs, doet de Audi A8 dat voor iedereen. Tenminste: iedereen die op snelheid de Audi A8 tegen de zijkant dreigt te rijden. Op deze manier beschermt de Audi A8 zijn inzittenden tegen letsel. Vanbuiten ziet het er indrukwekkend uit. Het heet Pre Sense Side, of zijkant-bots-systeem in goed Nederlands.
Als iemand met meer dan 25 km/u richting jouw deuren raast, wordt de carrosserie van de A8 aan de betreffende zijde automatisch binnen een halve seconde met maximaal 80 millimeter opgetild. De energie van de botsing komt dan terecht bij de versterkte zones van de Audi A8, zoals de dorpels en de vloerstructuur.
Het resultaat van het veiligheidssysteem? Jij voelt, volgens Audi, tot wel 50 procent minder van de aanrijding. Nu hebben wij nog nooit een botsing vanaf de zijkant meegemaakt in een Audi, maar de cijfertjes klinken in ieder geval goed. Het Pre Sense-systeem is al leverbaar sinds het debuut van de A8 – we wilden je deze video niet onthouden.
De Audi A8 tilt zijn dorpel op bij een aanrijding
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De Audi A8 tilt zijn dorpel op bij een aanrijding”
Geef een reactie Reactie annuleren


Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Deze Audi S8 met 1.200+ pk kan van jou zijn (en het zou de krachtigste ter wereld zijn)

De nieuwe auto van koningin Máxima en prinses Beatrix is een hybride Audi A8

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

De RDW heeft een simpel trucje bedacht tegen illegale APK’s (en dat blijkt heel effectief)

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Waarom gaat het raam omhoog? Op moment van impact was het raam waarschijnlijk kapot gegaan, dan had het beter ín de deur kunnen zitten toch?
Misschien voor gevaar van buitenaf na de botsing. Vuur/gassen/vloeistoffen. Ik vond het ook vreemd toen ik het zag maar er zal vast wel een gedachte achter zitten.