TopGear stapt net uit de nieuwe Audi e-tron S. Een auto waar we nog niets over mochten verklappen, tot nu toe. In de komende editie van het magazine vind het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Audi e-tron S
Uitvoering: Sportback, prototype
Locatie: Neuburg an der Donau, Duitsland
Weersomstandigheden: zwaarbewolkt maar droog

Eh, wat is een Audi e-tron S?

Jawel. Je weet: als Audi de letters S of RS gebruikt, dan is er iets bijzonders aan de hand. Dan gaat het hard, over het algemeen.

Over bijzonder gesproken: die e-tron ziet er ook heel anders uit

Klopt, omdat het de Sportback-versie is. Die kun je vanaf volgende maand in de showrooms verwachten in de reguliere 50- en 55-versies, en over enige tijd dus ook in deze snelle S-vorm. Net als de ‘gewone’ e-tron, trouwens. En hoe snel is snel? Nou, 0-100 km/u in 4,5 seconden – best vlot voor een auto die maar liefst 2.600 kilo weegt. De top is 210 km/u. Niet omdat ie niet harder zou kunnen, maar omdat het dan wel heel snel gaat met je accu’s.

Hoe komt ie aan die snelheid?

Dat is voornamelijk te danken aan een extra elektromotor. De Audi e-tron S heeft namelijk geen twee, maar drie elektromotoren – één voor, twee achter. Dat levert een vermogen op van 504 pk – 144 pk meer dan de e-tron 55. De trekkracht bedraagt een redelijk fenomenale 973 Nm. Dat zijn wel allebei cijfers die hij alleen levert als je ook echt álles van hem vraagt, in een soort boost-functie. Onder normale omstandigheden leveren de drie motoren van de Audi e-tron S 436 pk en 808 Nm. Ook zat, trouwens.

Dus dat wil wel?

Nou! De Audi e-tron S is op elk moment bereid je een enorme rotschop in je rug te verkopen. Indrukwekkender nog dan de pure snelheid die het ding weet te genereren, zijn de grip en het weggedrag.

Hoezo dat?

Audi heeft de boel nogal bijzonder geregeld. De twee elektromotoren achter sturen elk één wiel aan, en er is geen enkele fysieke verbinding tussen de twee – op een koelingskanaal na. Er zijn geen differentiëlen of iets dergelijks: alles wordt met software geregeld. Dat betekent ongekende mogelijkheden qua torque-vectoring, de verdeling van het koppel over de wielen om  je te helpen een bocht door te komen.

Elk wiel krijgt op basis van diverse sensoren, stuuruitslag, stand van het gaspedaal, gekozen Drive Mode, ESP-instelling, zeg maar álle relevante informatie, precies de hoeveelheid trekkracht die het beste resultaat oplevert. Als dat álles naar het rechterachterwiel betekent, dan kan dat. Zo kan het verschil in koppel dat naar de wielen gaat, oplopen tot zo’n 2.000 Nm.

En dat merk je?

Zeker. De hoeveelheid grip is zonder meer verbluffend, net als de bochtstabiliteit. En omdat je het ESP ook geheel of gedeeltelijk uit kunt zetten, kun je enorm dwars, op een enorm gecontroleerde manier. Driften voor Dummies, zeg maar. Al is het altijd leuker als het even wordt voorgedaan door een legende als de Zweedse rallyheld Stig Blomqvist (op foto 5).

De Audi e-tron S is zijn letter S waardig, dus?

Reken maar. En ga er maar vanuit dat je dit systeem meer gaat tegenkomen in toekomstige Audi’s. Waarmee elektrisch rijden er alleen ar leuker op wordt.

 

 

 

Reacties

  • Miguel heeft op 22 februari 2020 geschreven:

    Mamma ik wil dit ding en wel nu

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Miguel Reactie annuleren

(verplicht)