
Nu Audi een EV heeft rondrijden, staan ze te trappelen om hun elektrische gamma verder uit te breiden. Ze sloegen ons al om de oren met allerlei conceptcars: de e-tron GT, de Q4 e-tron, en onlangs zagen we zelfs een rudimentair designvoorproefje van een nieuwe middenklasse sedan. Maar wat krijgt voorrang op al deze goede ideeën? Uiteraard: een SUV coupé. Maak kennis met de Audi e-tron Sportback.
In Los Angeles trok Audi het doek van de afgeknotte e-tron. Designtechnisch zijn er weinig verrassingen: de daklijn loopt af in een perfecte emulatie van Het Grote Voorbeeld, de BMW X6. Met een lengte van 4,90 meter en een breedte van 1,94 meter is de e-tron Sportback geen kleintje, wat hij onderbouwt met riante binnenruimte – ook dankzij de wielbasis van 2,93 meter. Audi beweert dat de passagiers achterin slechts 20 millimeter aan hoofdruimte moet inleveren ten opzichte van de gewone e-tron.
Audi e-tron Sportback: de specificaties
De Audi e-tron Sportback komt er voor nu in twee versies: de 50 quattro en de 55 quattro. De eerste heeft 313 pk en 540 Nm, goed voor 0 naar 100 in 6,8 seconden en een top van 190 km/u. Hij komt volgens WLTP 347 kilometer ver dankzij een accupakket van 71 kWh. Met de 55 quattro krijg je 360 pk en 561 Nm – of heel even 408 pk en 664 Nm, in Boost-modus. Je gaat van 0 naar 100 in 6,6 seconden en bereikt een begrensde top van 200 km/u. Met 95 kWh aan accucellen kom je tot 446 kilometer ver. Beide versies zijn in een half uur tot 80 procent op te laden via een 120-kW (50 quattro) of 150-kW (55 quattro) snellader.
Genoeg technologie aan boord
Standaard is de Audi e-tron Sportback voorzien van adaptieve luchtvering, Audi’s Virtual Cockpit en twee aanraakschermen in het midden. Natuurlijk kun je ook hier kiezen voor camerabuitenspiegels (doe maar niet), die helpen om een Cw-waarde van slechts 0,25 te realiseren. Een nieuwe optie zijn de digitale matrix-led-koplampen, die volgens Audi ‘verlichting in hoge resolutie’ bieden dankzij ‘een miljoen microspiegels die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen’. Ah, de droom van iedere verzekeringsmaatschappij.
Wanneer de Audi e-tron Sportback precies bij de dealers staat, en voor welke prijs, vertelt Audi nog niet. Ze melden alleen dat de auto wordt gebouwd in hun fabriek in Brussel – CO2-neutraal, natuurlijk.
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Audi Urus