Audi e-tron Sportback komt cool doen

Wie SUV zegt, moet ook SUV coupé zeggen

Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020 interieur dashboard stuur
Audi e-tron Sportback 2020 interieur dashboard
Audi e-tron Sportback 2020 interieur achterbank
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020 achterkant SUV coupé
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020 interieur dashboard stuur
Audi e-tron Sportback 2020 interieur dashboard
Audi e-tron Sportback 2020 interieur achterbank
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020
Audi e-tron Sportback 2020 achterkant SUV coupé

Nu Audi een EV heeft rondrijden, staan ze te trappelen om hun elektrische gamma verder uit te breiden. Ze sloegen ons al om de oren met allerlei conceptcars: de e-tron GT, de Q4 e-tron, en onlangs zagen we zelfs een rudimentair designvoorproefje van een nieuwe middenklasse sedan. Maar wat krijgt voorrang op al deze goede ideeën? Uiteraard: een SUV coupé. Maak kennis met de Audi e-tron Sportback.

In Los Angeles trok Audi het doek van de afgeknotte e-tron. Designtechnisch zijn er weinig verrassingen: de daklijn loopt af in een perfecte emulatie van Het Grote Voorbeeld, de BMW X6. Met een lengte van 4,90 meter en een breedte van 1,94 meter is de e-tron Sportback geen kleintje, wat hij onderbouwt met riante binnenruimte – ook dankzij de wielbasis van 2,93 meter. Audi beweert dat de passagiers achterin slechts 20 millimeter aan hoofdruimte moet inleveren ten opzichte van de gewone e-tron.

Audi e-tron Sportback: de specificaties

De Audi e-tron Sportback komt er voor nu in twee versies: de 50 quattro en de 55 quattro. De eerste heeft 313 pk en 540 Nm, goed voor 0 naar 100 in 6,8 seconden en een top van 190 km/u. Hij komt volgens WLTP 347 kilometer ver dankzij een accupakket van 71 kWh. Met de 55 quattro krijg je 360 pk en 561 Nm – of heel even 408 pk en 664 Nm, in Boost-modus. Je gaat van 0 naar 100 in 6,6 seconden en bereikt een begrensde top van 200 km/u. Met 95 kWh aan accucellen kom je tot 446 kilometer ver. Beide versies zijn in een half uur tot 80 procent op te laden via een 120-kW (50 quattro) of 150-kW (55 quattro) snellader.

Genoeg technologie aan boord

Standaard is de Audi e-tron Sportback voorzien van adaptieve luchtvering, Audi’s Virtual Cockpit en twee aanraakschermen in het midden. Natuurlijk kun je ook hier kiezen voor camerabuitenspiegels (doe maar niet), die helpen om een Cw-waarde van slechts 0,25 te realiseren. Een nieuwe optie zijn de digitale matrix-led-koplampen, die volgens Audi ‘verlichting in hoge resolutie’ bieden dankzij ‘een miljoen microspiegels die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen’. Ah, de droom van iedere verzekeringsmaatschappij.

Wanneer de Audi e-tron Sportback precies bij de dealers staat, en voor welke prijs, vertelt Audi nog niet. Ze melden alleen dat de auto wordt gebouwd in hun fabriek in Brussel – CO2-neutraal, natuurlijk.

Reacties
  1. Joost zegt op 20 november 2019 om 10:07:

    Audi Urus

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 1.057 sec Init 0.001 sec, Execute 0.401 sec, Render 0.656 sec, Memory 28.70/28.73 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.002 sec