Het mag duidelijk zijn dat er genoeg liefhebbers zijn die meer vermogen in hun Audi RS 6 willen. De krachtigere uitvoeringen van tuner Abt gaan als warme broodjes en ook andere tuners verdienen leuk aan RS 6-klanten. Een nog krachtigere Audi RS 6 Performance van de huidige C8-generatie zou dus geen ondenkbare zet zijn. Audi hint er nu ook zelf naar.

Het Australische Whichcar babbelde met een werknemer van Audi over de toekomst van de RS 6. De werknemer hintte duidelijk naar een Audi RS 6 Performance van deze generatie. ‘Je reed met de RS 6 C7 als Performance. We hebben onlangs de R8 RWD gelanceerd als Performance, dus je kunt er vrij zeker van zijn dat we de Performance-strategie zullen opvolgen.’

Een nieuwe en ‘zeer speciale’ Audi RS 6?

Naast deze bijna-bevestiging van de Audi RS 6 Performance zou de medewerker gehint hebben naar nog een uitvoering van de stationwagen. Veel wilde hij er niet over verklappen, alleen dat deze uitvoering ‘zeer speciaal’ zou worden. Vermoedelijk wordt het een feestmodel omdat de RS 6 dit jaar zijn twintigste verjaardag viert. Wellicht zoiets als de Audi RS 6 GTO die je hierboven ziet?

De Audi RS 6 C9 wordt een plug-in hybride

De volgende Audi RS 6 zal een plug-in hybride worden, meldt Whichcar. Dat mag geen verrassing heten, want met de huidige emissieregels wordt het steeds lastiger om een volbloed benzineauto met veel vermogen uit te brengen. AMG ging al op de stekkertour en Audi zal volgen.

De Volkswagen Groep heeft de aandrijflijn al min of meer op de plank liggen. De Porsche Panamera deelt het platform met de huidige RS 6 en daarvan rijdt al een plug-in hybride rond met een V8, 700 pk en 870 Nm. De huidige RS 6 heeft 600 pk en 800 Nm. Hoeveel de Audi RS 6 C9 aan vermogen zal krijgen, is nog niet bekend.

De Audi RS 6 C10 is volledig elektrisch

De looptijd van een nieuw model is doorgaans zo’n zes jaar. Soms wat meer, soms wat minder. De huidige RS 6 blijft in productie tot 2025. Als de volgende generatie in 2026 zou verschijnen, zou die dus ongeveer tot 2032 in productie blijven. Aangezien de verkoop van nieuwe auto’s met een brandstofmotor in 2035 verboden wordt, zou een benzine-hybride opvolger niet logisch zijn. Een elektrische Audi RS 6 C10 is dus een open deur.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)