De regels van de bovenste klasses van Le Mans veranderen en luiden een nieuwe tijdperk van de hypercarklasse in. Een klasse die Aston Martin en Toyota maar al te graag zouden winnen. Betekent dat ook een terugkeer van Audi in Le Mans? Nee, waarschijnlijk niet.
Audi wil geen achterstand door techniek
‘Le Mans was een succes voor ons omdat we ons konden onderscheiden door technologie’, zegt Chris Reinke, hoofd van Audi customer racing. ‘We gebruikten quattro in rally en toerwagens en diesel en hybride bij Le Mans.’
‘Met de nieuwe hypercars is het idee gebaseerd op een straatlegaal model en dat hebben we simpelweg niet. We kunnen het niet net als Toyota doen, want dan zouden we het verkeerde leveren.’
‘We hebben onderscheidingsvermogen nodig. We moeten ten minste een technologische voorsprong hebben. Daarom zie ik niet hoe we er heen zouden gaan met de nieuwe regels.’
Ook geen straatlegale hypercar
Het hoofd van Audi’s snelle auto’s – Oliver Hoffman – bevestigt de onwaarschijnlijkheid van een straatlegale hypercar van Audi. ‘Zulke auto’s kunnen goed de aandacht voor technologie trekken. Als we een opvolger voor de R8 maken, verkoop je veel meer auto’s. Het handjevol mensen dat een hypercar koopt zet ze toch maar in de garage. En wij willen juist dat onze auto’s gezien worden op de straat.’
Als de R8 mee kon doen voor de overwinning zouden de zaken heel anders zijn, voegt Reinke toe. ‘Als de regels meer waren gericht op ‘GTE Plus’ in plaats van ‘hypercar’, had je veel meer merken die om de overwinning mee zouden doen. Dan hadden we misschien wel mee kunnen doen.’
Sylvano heeft op 2 juli 2019 geschreven:
Dit is een mooie auto
En de koelste auto