
TopGear stapt net uit twee van Audi’s vier nieuwe plug-in hybrides. In onze komende nummers vind je de uitgebreide testverslagen; nu alvast de highlights.
Testobjecten: Audi Q5 en A8
Uitvoeringen: Q5 55 TFSI e en A8 L 60 TFSI e
Locatie: omgeving München
Weersomstandigheden: bewolkt en een graad of 18
Waarom gaat Audi nu ineens plug-in hybrides maken?
Omdat de gemiddelde uitstoot van automerken wettelijk omlaag moet. Net als andere fabrikanten is Audi bezig om een groots EV-offensief op te zetten: vier platforms, twintig auto’s. Maar voor dat op volle kracht op de markt is, zijn we een paar jaar verder (het merk mikt op 2025). Tot die tijd zijn er plug-in hybrides om ons groene geweten te sussen.
Met welke plug-in hybrides komt Audi?
Op dit moment met vier stuks: van de Q5, A7, Q7 en A8 (de A6 en A3 volgen later). De eerste twee hebben een 2.0 TFSI-viercilinder, de laatste twee een 3.0 TFSI V6. Allemaal hebben ze een elektromotor tussen hun verbrandingsmotor en transmissie om volledig elektrisch rijden tot zo’n 40 kilometer (en 135 km/u) mogelijk te maken. Draait de verbrandingsmotor, dan krijgt ie een elektro-duwtje in de rug en functioneert hij efficiënter. De Q5 en A7 hebben 367 pk, de A8 449 pk en de Q7 455 pk. Voor bijladen kun je terecht bij paaltjes tot 7,4 kW.
Hoe rijdt dat?
We probeerden de Q5 en de A8 om een indruk te krijgen van beide aandrijflijnen. Audi stopte de auto’s vol met nuttige gimmicks om je te assisteren bij het besparen van energie. Zo kijken ze naar GPS-gegevens om te weten of er heuvels, bochten of bebouwde kommen aankomen en geven ze een tikje in het gaspedaal als je om die reden beter het gas los kunt laten. Ze rollen dan uit zodat ze bij het ‘obstakel’ een geschikte lagere snelheid hebben. Laat je te laat het gas los, dan zullen ze zelfs op eigen houtje licht bijremmen via regeneratie. Fascinerend en effectief.
Welke is jullie favoriet?
Van deze twee? De A8 natuurlijk, maar dat is omdat we limousines oneindig veel hoger hebben zitten dan crossovers. En V6’en hoger dan viercilinders. En omdat ie waarschijnlijk een ziljard keer zo duur is (de Q5 kost in Nederland 76 mille, de prijs van de A8 is nog niet bekend). Maar in feite zijn beide auto’s stil, comfortabel en uitgekiend. Ze zijn ook zwaar, en dus geen helden wat betreft dynamiek. Maar ze gaan er als hazen vandoor als je ze toch een keer vooruit trapt: de Q5 55 TFSI e doet 0-100 in 5,3 seconden, de A8 L 60 TFSI e in 4,9.
Is dit nu allemaal zo belangrijk?
Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Want ja, bijtellingsvoordelen voor plug-in hybrides zijn er niet meer. Ook heeft Audi hier niets neergezet wat we de afgelopen jaren niet al van andere auto’s kennen, dus op ‘revolutionaire techniek’ kun je het ook niet gooien. Dat neemt niet weg dat deze auto’s bijzonder fijn, snel en slim zijn, met in Nederland een relatief lage BPM-uitstootboete. Niets voor de leasekoopjesjagers, wél voor de genieters.
Lees onze rijtesten van de nieuwe Audi plug-in hybrides in TopGear Magazine 173 en 174, respectievelijk half oktober en half november in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)
