
TopGear stapt net uit twee van Audi’s vier nieuwe plug-in hybrides. In onze komende nummers vind je de uitgebreide testverslagen; nu alvast de highlights.
Testobjecten: Audi Q5 en A8
Uitvoeringen: Q5 55 TFSI e en A8 L 60 TFSI e
Locatie: omgeving München
Weersomstandigheden: bewolkt en een graad of 18
Waarom gaat Audi nu ineens plug-in hybrides maken?
Omdat de gemiddelde uitstoot van automerken wettelijk omlaag moet. Net als andere fabrikanten is Audi bezig om een groots EV-offensief op te zetten: vier platforms, twintig auto’s. Maar voor dat op volle kracht op de markt is, zijn we een paar jaar verder (het merk mikt op 2025). Tot die tijd zijn er plug-in hybrides om ons groene geweten te sussen.
Met welke plug-in hybrides komt Audi?
Op dit moment met vier stuks: van de Q5, A7, Q7 en A8 (de A6 en A3 volgen later). De eerste twee hebben een 2.0 TFSI-viercilinder, de laatste twee een 3.0 TFSI V6. Allemaal hebben ze een elektromotor tussen hun verbrandingsmotor en transmissie om volledig elektrisch rijden tot zo’n 40 kilometer (en 135 km/u) mogelijk te maken. Draait de verbrandingsmotor, dan krijgt ie een elektro-duwtje in de rug en functioneert hij efficiënter. De Q5 en A7 hebben 367 pk, de A8 449 pk en de Q7 455 pk. Voor bijladen kun je terecht bij paaltjes tot 7,4 kW.
Hoe rijdt dat?
We probeerden de Q5 en de A8 om een indruk te krijgen van beide aandrijflijnen. Audi stopte de auto’s vol met nuttige gimmicks om je te assisteren bij het besparen van energie. Zo kijken ze naar GPS-gegevens om te weten of er heuvels, bochten of bebouwde kommen aankomen en geven ze een tikje in het gaspedaal als je om die reden beter het gas los kunt laten. Ze rollen dan uit zodat ze bij het ‘obstakel’ een geschikte lagere snelheid hebben. Laat je te laat het gas los, dan zullen ze zelfs op eigen houtje licht bijremmen via regeneratie. Fascinerend en effectief.
Welke is jullie favoriet?
Van deze twee? De A8 natuurlijk, maar dat is omdat we limousines oneindig veel hoger hebben zitten dan crossovers. En V6’en hoger dan viercilinders. En omdat ie waarschijnlijk een ziljard keer zo duur is (de Q5 kost in Nederland 76 mille, de prijs van de A8 is nog niet bekend). Maar in feite zijn beide auto’s stil, comfortabel en uitgekiend. Ze zijn ook zwaar, en dus geen helden wat betreft dynamiek. Maar ze gaan er als hazen vandoor als je ze toch een keer vooruit trapt: de Q5 55 TFSI e doet 0-100 in 5,3 seconden, de A8 L 60 TFSI e in 4,9.
Is dit nu allemaal zo belangrijk?
Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Want ja, bijtellingsvoordelen voor plug-in hybrides zijn er niet meer. Ook heeft Audi hier niets neergezet wat we de afgelopen jaren niet al van andere auto’s kennen, dus op ‘revolutionaire techniek’ kun je het ook niet gooien. Dat neemt niet weg dat deze auto’s bijzonder fijn, snel en slim zijn, met in Nederland een relatief lage BPM-uitstootboete. Niets voor de leasekoopjesjagers, wél voor de genieters.
Lees onze rijtesten van de nieuwe Audi plug-in hybrides in TopGear Magazine 173 en 174, respectievelijk half oktober en half november in de winkel.


Minder ruimte voor meer geld: dit is de nieuwe Audi Q5 Sportback

Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)
