
TopGear stapt net uit twee van Audi’s vier nieuwe plug-in hybrides. In onze komende nummers vind je de uitgebreide testverslagen; nu alvast de highlights.
Testobjecten: Audi Q5 en A8
Uitvoeringen: Q5 55 TFSI e en A8 L 60 TFSI e
Locatie: omgeving München
Weersomstandigheden: bewolkt en een graad of 18
Waarom gaat Audi nu ineens plug-in hybrides maken?
Omdat de gemiddelde uitstoot van automerken wettelijk omlaag moet. Net als andere fabrikanten is Audi bezig om een groots EV-offensief op te zetten: vier platforms, twintig auto’s. Maar voor dat op volle kracht op de markt is, zijn we een paar jaar verder (het merk mikt op 2025). Tot die tijd zijn er plug-in hybrides om ons groene geweten te sussen.
Met welke plug-in hybrides komt Audi?
Op dit moment met vier stuks: van de Q5, A7, Q7 en A8 (de A6 en A3 volgen later). De eerste twee hebben een 2.0 TFSI-viercilinder, de laatste twee een 3.0 TFSI V6. Allemaal hebben ze een elektromotor tussen hun verbrandingsmotor en transmissie om volledig elektrisch rijden tot zo’n 40 kilometer (en 135 km/u) mogelijk te maken. Draait de verbrandingsmotor, dan krijgt ie een elektro-duwtje in de rug en functioneert hij efficiënter. De Q5 en A7 hebben 367 pk, de A8 449 pk en de Q7 455 pk. Voor bijladen kun je terecht bij paaltjes tot 7,4 kW.
Hoe rijdt dat?
We probeerden de Q5 en de A8 om een indruk te krijgen van beide aandrijflijnen. Audi stopte de auto’s vol met nuttige gimmicks om je te assisteren bij het besparen van energie. Zo kijken ze naar GPS-gegevens om te weten of er heuvels, bochten of bebouwde kommen aankomen en geven ze een tikje in het gaspedaal als je om die reden beter het gas los kunt laten. Ze rollen dan uit zodat ze bij het ‘obstakel’ een geschikte lagere snelheid hebben. Laat je te laat het gas los, dan zullen ze zelfs op eigen houtje licht bijremmen via regeneratie. Fascinerend en effectief.
Welke is jullie favoriet?
Van deze twee? De A8 natuurlijk, maar dat is omdat we limousines oneindig veel hoger hebben zitten dan crossovers. En V6’en hoger dan viercilinders. En omdat ie waarschijnlijk een ziljard keer zo duur is (de Q5 kost in Nederland 76 mille, de prijs van de A8 is nog niet bekend). Maar in feite zijn beide auto’s stil, comfortabel en uitgekiend. Ze zijn ook zwaar, en dus geen helden wat betreft dynamiek. Maar ze gaan er als hazen vandoor als je ze toch een keer vooruit trapt: de Q5 55 TFSI e doet 0-100 in 5,3 seconden, de A8 L 60 TFSI e in 4,9.
Is dit nu allemaal zo belangrijk?
Daar kun je je vraagtekens bij zetten. Want ja, bijtellingsvoordelen voor plug-in hybrides zijn er niet meer. Ook heeft Audi hier niets neergezet wat we de afgelopen jaren niet al van andere auto’s kennen, dus op ‘revolutionaire techniek’ kun je het ook niet gooien. Dat neemt niet weg dat deze auto’s bijzonder fijn, snel en slim zijn, met in Nederland een relatief lage BPM-uitstootboete. Niets voor de leasekoopjesjagers, wél voor de genieters.
Lees onze rijtesten van de nieuwe Audi plug-in hybrides in TopGear Magazine 173 en 174, respectievelijk half oktober en half november in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lotus Emeya S: is het een waardig Porsche Taycan-alternatief?
