Wie denkt dat Audi alleen tijdens de 24 Uur van Le Mans succesvol is met de R10 en de TDI-dieselmotor, die heeft het mis. Afgelopen weekend heeft het merk tijdens de Le Mans Series op Road America in Wisconsin opnieuw laten zien dat de dieselmotoren op dit moment superieur zijn.

In de LMP1-klasse bezetten twee teams van Audi na vier uur racen de eerste en de tweede plaats. Een klein smetje op de overwinning was echter dat ze de eindzege aan Porsche moesten laten. De twee RS Spyders waren in de LMP2-klasse nog net even sneller. Dat was op zich merkwaardig, want de Audi’s waren per rondje ruim een seconde sneller dan de Porsches.

Dat Audi toch achter Porsche eindigde, had te maken met de reglementaire langere pitstops en problemen met banden. Het weer deed ook een duit in het zakje. De twee teams van Audi – bestaand uit de équipes Dindo Capello/Allan McNish en Emanuele Pirro/Marco Werner – ging ruim aan de leiding toen vanwege een enorme hagelbui de safety car op de baan verscheen. Daardoor kon de concurrentie weer aanhaken. Omdat Audi vanwege de barre weersomstandigheden geen risico nam en nogmaals koos voor een bandenwissel, namen de twee Porsches de leiding over.

In de spannende laatste ronden reden de twee Audi’s het gat van achttien seconden vervolgens nog bijna dicht. Oponthoud door langzamere auto’s voorkwam dat de overwinning voor Porsche echt in gevaar kwam.

Reacties

Meer van TopGear