Fabrikanten hebben er nogal eens een handje van kunstjes bij elkaar af te kijken. Dus als BMW een X4 heeft en Mercedes een GLC Coupé, hoef je echt geen Nostradamus te heten om te kunnen voorspellen dat Audi ook wel met zo’n ding zal komen.

Met ‘zo’n ding’ bedoelen we dan, niet geheel per ongeluk een tikje oneerbiedig, een wat kleinere SUV met coupé-achtige eigenschappen. Waarbij het uiterlijk dus nóg veel meer het enige aankoopargument is dan bij ‘gewone’ SUV’s toch al het geval is. Zo’n beetje niemand heeft een SUV nodig, hij wordt alleen gekocht omdat hij (en daarmee zijn bestuurder) er stoer uitziet. Een SUV-coupé voegt daar nog wat extra praktisch ongemak aan toe, in ruil voor wat extra opvallende looks.

We zijn geen fans van het SUV-tijdperk

We hebben in het verleden geen mogelijkheid onbenut gelaten om van de daken te schreeuwen hoe lelijk we ze vinden, en ach, dit is ook weer een mogelijkheid. Dus: wat zijn dingen toch foei- en foeilelijk. We komen er nog net niet uit of ze nóg lelijker zijn dan hun grote broers X6 en GLE Coupé, maar dat is de enige ruimte voor twijfel die ze overlaten. Als het mensen waren geweest, was hun uiterlijk een straf geweest voor het feit dat ze in hun vorige leven sadistische seriemoordenaars waren. Karma, beste lezer, is een bitch.

Audi kwam al eerder met een coupéversie van de Q7, de Q8. Dat is wat ons betreft visueel de reïncarnatie van iemand die één bijzonder gruwelijke moord op zijn geweten heeft. Iets minder erg dan de concurrentie, maar nog altijd niet best, dus. En dus maakten we ons al op voorhand behoorlijk zorgen over ‘de auto die je wist dat ging komen’ – de coupéversie van de Audi Q3.

Nou, hij is er, en hij heet Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Precies: níét Q4 dus, de naam die je met enige logica zou hebben kunnen verwachten. Q4 blijft voorlopig echter gereserveerd voor een kleinere versie van de vol-elektrische e-tron. Ach ja. Fabrikanten en namen – het blijft tobben. Net als met de ‘positionering’ van de nieuweling, want je zou met enig recht kunnen zeggen dat ie eigenlijk meer een concurrent is van de X2. Dat klopt ook ergens wel, maar ook weer niet: de wielbases zijn zo goed als gelijk, maar kijk naar prijs en prestaties, en je zit toch echt meer in de buurt van de X4. Wel is de Audi Q3 Sportback, geheel volgens de verwachtingen, zwaar geënt op de gewone Q3. Onderstel, motoren, rest van de techniek – allemaal precies hetzelfde.

Ook het interieur is in zijn geheel overgenomen. Er zijn wat software-updates (zo kan hij prima overweg met Google’s Alexa, zodat je onderweg naar huis alvast de verwarming kunt aanzetten en zo), maar daar zie je natuurlijk niets van. Wat je wel ziet, is fraai. Mooie materialen (strepen alcantara lopen over het dashboard, desgewenst in frisse, afwijkende kleuren), mooie schermen die zich makkelijk laten bedienen, eventueel (wat nou eventueel: altijd doen!) die Virtual Cockpit, topafwerking: typisch Audi allemaal.

De achterkant loopt natuurlijk scherper af, waar je als achterinzittende overigens niet eens zo veel last van hebt. Als je toch per se met je hoofd tegen het dak wilt zitten, kun je de achterbank nog 13 centimeter verder naar achteren schuiven. Qua bagageruimte lever je ten opzichte van de gewone Q3 zo’n 150 liter in, omdat ‘laden tot het dak’ nu eenmaal iets sneller afgelopen is bij de Audi Q3 Sportback. Aan de andere kant: aan 1.500 liter plek voor je spullen zul je veelal meer dan genoeg hebben.

Wat onderscheidt de Audi Q3 Sportback van de normale Q3?

De Audi Q3 Sportback iets langer, iets breder en iets lager dan de gewone Q3. Dat is te danken aan bijvoorbeeld die bredere heupen en het (lager liggende) sportonderstel, dat standaard onder de Sportback gemonteerd is. Mocht je daar trouwens geen trek in hebben, dan kun je zonder bijbetaling een comfortonderstel laten monteren. Dat zouden wij niet doen, want zo hard is dat sportonderstel (in de normale stand) nou ook weer niet. Je kunt je mogelijkheden aanzienlijk vergroten door Drive Select als optie te nemen. Dan kun je de dempers nog weer ‘sportiever’ maken (daar wordt ie dan weer erg hard van) of zelf een samenstelling van demper-, stuur- en gaspedaalkarakteristieken in elkaar knutselen.

In één technisch opzicht verschilt de Audi Q3 Sportback wel van de gewone versie. De instapper, de 150 pk sterke 35 TFSI, kan in het Sportback-geval voorzien zijn van een 48-volt mild hybrid-systeem. Een (kleine) accu staat de 1.5-benzinemotor bij, onder andere om het turbogat te ‘vullen’ en om onder vol accelereren een extra boost te geven. Dat gaat om zo’n 10 pk en 50 Nm extra, gedurende maximaal 10 seconden. Het is niet zo dat je opeens een schop in je rug krijgt of zo – je merkt er eigenlijk niets van. Maar daar is het ook niet primair voor bedoeld; het gaat veel meer om het terugdringen van het brandstofverbruik.

Het werkt heel nauwkeurig samen met de motor, die af en toe ook twee van de vier cilinders vrijaf geeft, of zelfs (bij uitrollen naar een stoplicht bijvoorbeeld) alvast helemaal afslaat. Dat je ook van al dat soort dingen helemaal niets doorhebt, is juist de grote kracht van het systeem. De Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV, zoals ie voluit heet, komt trouwens iets (maar niet veel) later dan de andere Q3 Sportbacks, die vanaf oktober 2019 leverbaar zijn. En daarna vind je de aandrijflijn vast ook in andere (kleinere) Audi’s.

Rijden doet de Q3 Sportback 35 TFSI MHEV prima

Niet spannend of overdreven sportief – daarvoor is 150 pk net niet genoeg. Zoals altijd lijkt de zeventraps DSG (er is voor alle basisversies ook een handma-tige zesbak beschikbaar) even het spoor bijster te zijn, maar door de bank genomen schakelt Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV snel en onmerkbaar. De besturing blinkt evenmin uit door scherpte, maar doet precies wat ie moet doen. De prima isolatie draagt bij aan de rust en comfort aan de ene kant, en het je wat verwijderd voelen van wat de techniek allemaal aan het doen is aan de andere kant. Kortom: typisch Audi en typisch wat een klant van een Audi verwacht.

Het rijdt soepel, rustig en wil heus een bochtje aanvallen, maar de all-round capaciteiten zijn belangrijker dan een messcherp weggedrag. Logisch, daar zitten de meeste klanten ook echt niet op te wachten. Het gaat meer om comfort, connectiviteit – en uiterlijk vertoon natuurlijk. En in die opzichten ben je met zo’n Audi Q3 Sportback prima bediend.

Is dit alles?

Het gaat je opgevallen dat het staatje met specs zacht uitgedrukt niet helemaal compleet is. Dat heeft een vrij simpele oorzaak: de mild hybrid-versie van de Audi Q3 Sportback is nog niet helemaal af. Totdat echt álle gegevens goedgekeurd zijn, geeft Audi dus niets op. Fijn. Maar: heel erg groot zullen de verschillen met de gewone Q3 Sportback met 1.5-motor niet zijn. Als gezegd: alle elektra levert, en dan alleen in boost-functie, zo’n 10 pk en 50 Nm extra. Daarmee ga je geen hele seconden van de sprinttijd van de gewone 1.5 afsnoepen.

Nou geven ze zelfs díé niet op, maar bij de niet-Sportback Q3 is dat 9,2 seconden. Qua gewicht ontlopen ze elkaar nauwelijks, dus hou dat getal maar aan, grofweg. Net als de top (207 km/u). Het hele hybridepakket is klein en weegt in totaal zo’n 25 à 30 kilo. Ook geen wereld van verschil. En qua verbruik: dat geven ze voor de Sportback 1.5 weer wel op: 5,7 l/100 km. Het hybride–systeem maakt ’m zo’n 0,4 l/100 km zuiniger, dus hou het op 5,3 l/100 km.

Specificaties van de Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV


Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 207 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
CO2 -uitstoot n.n.b.
Afmetingen
4.500 x 1.840 x
1.560 mm (l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
58 l (benzine)
bagageruimte n.n.b.
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)