Weet je wat het probleem is met al die crossovers? Ze suggereren stoer en compromisloos te zijn, maar het zijn juist rijdende compromissen. Een auto perfect voor het terrein is zelden goed op het asfalt. En vice versa. Dus de meeste crossovers zijn voor straatgebruik en dan vaak relatief sportief uitgevoerd, terwijl een beetje stationwagon of sedan aanzienlijk beter rijdt. Bij Audi gaan juist compleet de andere kant op met de nieuwe Audi Q6 e-tron Offroad Concept.

in tegenstelling tot een Audi SQ6 of een Q6 S-Line is deze niet lager en voorzien van grotere velgen en plattere banden. Nope, de Q6 E-Tron Offroad Concept is juist specifiek gemaakt voor het betere offroad-werk. De auto is onder handen genomen door Audi Sport, de afdeling die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen en de helaas ter ziele gegane R8-sportwagen.

Meer dan een liftkit en stoere wielen

Nu had Audi het zichzelf heel erg makkelijk kunnen maken met de Q6 e-tron Offroad door simpelweg een liftkit te monteren met stoere wielen om vervolgens aan het bier te gaan. Maar met dit vrijdagmiddagproject zijn ze veel verder gegaan. Ja, er zitten andere wielen op met enorme Toyo Open Country M/T-banden. We weten niet welke maat ze zijn, maar in Utrecht vragen ze er 550 euro per maand voor dergelijke afmetingen.

Verder zijn alle offroad-kenmerken aanwezig. De auto staat flink hoog op zijn poten, om zo ruimte te bieden aan de gigantische banden. Of je de hoogte kunt instellen, is niet bekend. Wel zien we een enorme bodykit. Dat is iets waar we erg blij van worden. Tegenwoordig zie je dit soort verbredingen niet op een elektrische auto, omdat het zorgt voor een kleinere actieradius. Daardoor zien snelle EV’s er zelden sneller uit dan de normale modellen.

Enorm veel verlichting op de Q6 e-tron Offroad

Verder zien we enorm veel verlichting, meer dan in Genesis 1, 1-2,4a. Op het dak is er de inmiddels verplichte lichtbalk, groot genoeg om een klein Waddeneiland verlichten. Ook in de voorbumper (die wezenlijk afwijkt van de standaardbumper) zitten een aantal veel te sterke LED-schijnwerpers. Ondanks dat je het beste kunt offroaden bij daglicht (je ziet dan immers meer diepte), kun je het nu ook een keer in de avond proberen. De lokale boswachter zal dolblij met je zijn.

Lees ook: Carlos Sainz Sr. wint Dakar Rally 2024 met een elektrisch aangedreven Audi

Qua techniek is alles nog in nevelen gehuld. We gaan ervan uit dat het de versie is met dubbele motoren en het 100 kWh-accupakket. Het is niet de eerste keer dat Audi een elektrische offroader maakt. Vorig jaar had Audi een Q8 e-tron Edition Dakar met diverse offroad-modificaties. Die waren alleen aanzienlijk milder dan deze. De officiële onthulling van de Audi Q6 e-tron Offroad zal niet lang op zich laten wachten. Uiteraard zullen we de informatie updaten voor je.

Met dank aan Michael voor de tip!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)