Eindelijk eens wat anders dan een gelimiteerd model met niet veel meer dan wat speciale badges aan de binnenkant. Om het 150-jarig jubileum van de Audi-fabriek in Neckarsulm te vieren, liet Audi een twaalf studenten los op een klassieker uit het Duitse stadje: de NSU Prinz 4L. Het eindresultaat zie je hierboven. De studenten noemen hem de Audi EP4. ‘E’ staat voor elektrisch en ‘P4’ refereert naar Prinz 4L.

‘We wilden een auto bouwen die niet alleen snel was en er cool uitzag, maar ook die een eerbetoon brengt aan het 150-jarig jubileum van de fabriek’, zegt een leerling. Voor de basis van het project kregen de studenten een NSU Prinz 4L die al decennia niet meer op weg is geweest. ‘Toen we de auto kregen, had de koets wat roestplekken. Dit zijn de eerste gebieden die we gefikst hebben.’

Specificaties van de Audi EP4

Hierna zijn de studenten aan de slag gegaan met de aandrijving. Het tweecilinder motortje dat achterin de Prinz lag, produceerde een schamele 30 pk. Hij maakt plaats voor de elektromotor uit een Audi e-tron uit 2020. Deze elektromotor produceert 240 pk. Op de plek van de benzinetank – voorin de auto – komt nu de batterij uit de plug-in hybride Q7. De actieradius is niet bekend, maar verwacht er niet te veel van.

Audi EP4 naast NSU Prinz 4L

De nieuwe aandrijflijn en de gemodificeerde koets plaatsen de studenten op het platform van de Audi A1. Een bijzonder samenraapsel zo, maar het werkt. En het zou best een mooie concurrent kunnen zijn voor de nieuwe Renault 5 of de Alpine-versie daarvan. Deze Audi EP4 voor 25.000 euro dan maar?

Reacties

  • Dick heeft op 12 juli 2023 geschreven:

    Wat leuk !.
    In 1971 dit model NSU Prinz 4L. Kenteken: 22-32-RP kleur licht blauw, nieuw gekocht.

    Reageer
  • Richard, James and Jeremy heeft op 12 juli 2023 geschreven:

    Zeker een mooie voiture maar ik zou to h altijd voor het mk1 model gaan.

    Reageer
  • Gert heeft op 10 juli 2023 geschreven:

    Top ontwerp!

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 10 juli 2023 geschreven:

    In de jaren 60-70 heb ik er drie stuks Prinz 4L achter elkaar in bezit gehad, waarvan de ik laatste voor mijn vrouw heb bewaard (omdat ik toen net een auto van de zaak had gekregen) totdat ze ook haar rijbewijs had gehaald. Met die Prinz zijn we over de Gross Glockner gekkmen en tot diep in Joegoslavië geweest.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear