
Het einde is in zicht voor de Audi R8 en de Audi TT. De twee sportauto’s blijven tot het einde van 2023 in productie en daarna is het klaar met de benzinesportauto’s.. Dat maakte Audi-baas Bram Schot bekend tijdens de algemene vergadering van Audi in Neckarsulm.
Door de Audi TT en de Audi R8 te schrappen, bespaart het automerk geld dat ze kunnen investeren in elektrische auto’s, digitaliseren en autonoom rijden. Dus eigenlijk alles wat haaks op de twee sportauto’s staat. Geniet dus nog maar even goed van de V10. De vijfcilinder van de Audi TT RS ligt nu ook nog in de RS 3 en de vraag is of deze krachtbron het nog een generatie overleeft.
Overigens hoeven we niet te vrezen dat Audi helemaal geen sportauto’s meer bouwt. Door het elektrische platform van de Volkswagen Groep zou het relatief eenvoudig moeten zijn een uitstootloze sportauto te produceren zoals de Audi PB18 e-tron. Zo lijkt het tenminste als je kijkt naar de duizenden creaties die de groep al presenteerde op het platform.
De geruchtenmolen rond de Audi R8 en de Audi TT
De twee sportauto’s van Audi zijn altijd een bron van geroezemoes geweest. Zo zou de Audi TT terugkomen als een Sportback met vier deuren en zou de Audi R8 een zescilinder krijgen. Verder zat de Audi TT al enige jaren op de schopstoel. Dat Audi met de V10 ging stoppen, zat er wel redelijk aan te komen. Dat maakt het niet minder jammer.
Bron: Focus.de
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Dat is geen gemis, beide auto’s waren qua uiterlijk behoorlijk lelijk en hun voornaamste afnemers, dameskappers, rijden nu MX-5 of porsche.