
Het einde is in zicht voor de Audi R8 en de Audi TT. De twee sportauto’s blijven tot het einde van 2023 in productie en daarna is het klaar met de benzinesportauto’s.. Dat maakte Audi-baas Bram Schot bekend tijdens de algemene vergadering van Audi in Neckarsulm.
Door de Audi TT en de Audi R8 te schrappen, bespaart het automerk geld dat ze kunnen investeren in elektrische auto’s, digitaliseren en autonoom rijden. Dus eigenlijk alles wat haaks op de twee sportauto’s staat. Geniet dus nog maar even goed van de V10. De vijfcilinder van de Audi TT RS ligt nu ook nog in de RS 3 en de vraag is of deze krachtbron het nog een generatie overleeft.
Overigens hoeven we niet te vrezen dat Audi helemaal geen sportauto’s meer bouwt. Door het elektrische platform van de Volkswagen Groep zou het relatief eenvoudig moeten zijn een uitstootloze sportauto te produceren zoals de Audi PB18 e-tron. Zo lijkt het tenminste als je kijkt naar de duizenden creaties die de groep al presenteerde op het platform.
De geruchtenmolen rond de Audi R8 en de Audi TT
De twee sportauto’s van Audi zijn altijd een bron van geroezemoes geweest. Zo zou de Audi TT terugkomen als een Sportback met vier deuren en zou de Audi R8 een zescilinder krijgen. Verder zat de Audi TT al enige jaren op de schopstoel. Dat Audi met de V10 ging stoppen, zat er wel redelijk aan te komen. Dat maakt het niet minder jammer.
Bron: Focus.de
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Dat is geen gemis, beide auto’s waren qua uiterlijk behoorlijk lelijk en hun voornaamste afnemers, dameskappers, rijden nu MX-5 of porsche.