
Het einde is in zicht voor de Audi R8 en de Audi TT. De twee sportauto’s blijven tot het einde van 2023 in productie en daarna is het klaar met de benzinesportauto’s.. Dat maakte Audi-baas Bram Schot bekend tijdens de algemene vergadering van Audi in Neckarsulm.
Door de Audi TT en de Audi R8 te schrappen, bespaart het automerk geld dat ze kunnen investeren in elektrische auto’s, digitaliseren en autonoom rijden. Dus eigenlijk alles wat haaks op de twee sportauto’s staat. Geniet dus nog maar even goed van de V10. De vijfcilinder van de Audi TT RS ligt nu ook nog in de RS 3 en de vraag is of deze krachtbron het nog een generatie overleeft.
Overigens hoeven we niet te vrezen dat Audi helemaal geen sportauto’s meer bouwt. Door het elektrische platform van de Volkswagen Groep zou het relatief eenvoudig moeten zijn een uitstootloze sportauto te produceren zoals de Audi PB18 e-tron. Zo lijkt het tenminste als je kijkt naar de duizenden creaties die de groep al presenteerde op het platform.
De geruchtenmolen rond de Audi R8 en de Audi TT
De twee sportauto’s van Audi zijn altijd een bron van geroezemoes geweest. Zo zou de Audi TT terugkomen als een Sportback met vier deuren en zou de Audi R8 een zescilinder krijgen. Verder zat de Audi TT al enige jaren op de schopstoel. Dat Audi met de V10 ging stoppen, zat er wel redelijk aan te komen. Dat maakt het niet minder jammer.
Bron: Focus.de
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw banden dit kenmerk hebben, zijn ze over twee weken verboden in België

Dat is geen gemis, beide auto’s waren qua uiterlijk behoorlijk lelijk en hun voornaamste afnemers, dameskappers, rijden nu MX-5 of porsche.