Audi TT RS-facelift: nog altijd bloedsnel

De vijfcilinder met 400 pk doorstaat de WLTP

Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 interieur
Audi TT RS Facelift 2019 interieur
Audi TT RS facelift spoiler
Audi 2.5 TFSI vijfcilinder turbo motor
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 interieur
Audi TT RS Facelift 2019 interieur
Audi TT RS facelift spoiler
Audi 2.5 TFSI vijfcilinder turbo motor
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw

Voor zijn twintigste verjaardag kreeg de Audi TT een facelift cadeau. De Audi TT RS-facelift en zijn Roadster-broertje waren helaas niet uitgenodigd op het feestje en moesten wachten tot vandaag om hun nieuwe neusje te laten zien. Veel meer dan wat bumperwerk en een aanpassing in de stuurbekrachtiging behelst de facelift niet, en dat is geen slecht nieuws.

Wat maakt de Audi TT RS-facelift bijzonder?

Samen met zijn grotere broer, de Audi RS 3, is de TT RS een van de allerlaatste sportieve auto’s ter wereld met een vijfcilinder. Veel automerken, als ze ‘m überhaupt al hadden, dumpen de vijf-in-lijn voor een ijsbeervriendelijkere viercilinder. De Audi TT RS-facelift houdt zijn befaamde vijfcilinder.

Een van de redenen voor Audi om bij deze vijfcilinder te blijven, is (naast iets als ‘gevoel voor traditie’) het karakteristieke geluid. Het is zowel donker als snerpend, zowel rauw als vol, zowel ronkend als gemeen. Het kenmerkende geluid dankt de TT RS aan de ontstekingsvolgorde van 1-2-4-5-3.

Audi TT RS-facelift: de specificaties

De opschepcijfers van de Audi TT RS blijven hetzelfde als voorheen: snel genoeg om de eerste generatie Audi R8 te doen wenen. Wat specifieker: 400 pk en 480 Nm uit een 2,5-liter turbomotor. Een zeventraps automaat en vierwielaandrijving zorgen voor een 0-naar-100-tijd van 3,7 seconden. De topsnelheid is standaard 250 km/u en met een optiepakketje 280 km/u.

De prijs van de Audi TT RS-facelift?

De prijzen zijn er nog niet. Voorheen kostte de TT RS 87.900 euro en de TT RS Roadster 90.900 euro in Nederland. Met de nieuwe WLTP-methode kunnen de prijzen hoger uitvallen, omdat de uitstoot vaak hoger uitkomt dan bij de oude NEDC-test. Nog even geduld hebben totdat Audi de prijzen communiceert.

Alternatieven voor de Audi TT RS

Een compacte coupé met bakken vermogen – wat dacht je van de BMW M2 Competition? Deze pretmachine haalt ook zijn neus op voor de viercilinder en trekt zijn vermogen uit de zes-in-lijn van de BMW M4. Een Nissan 370Z is ook nog wel het overwegen waard, al betaal je dan wel grof geld voor een verouderde auto. Misschien toch een Porsche Cayman met turbo-viercilinder boxer?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws