
Dit is de nieuwe Audi R8 GT3 Evo – en hij ziet eruit alsof ie elk moment je lunchgeld kan afpakken. Het is de herziene versie van de oude GT3-racer. Omdat ook raceauto’s een midlifecrisis krijgen. Bovendien zijn er elementen te spotten die je kunt verwachten op de aankomende facelift van de straatlegale R8.
De nieuwe lampen en de driedelige brievenbus onder de motorkap van de Audi R8 GT3 Evo zou je over een tijdje nog best kunnen terugzien op de reguliere Audi R8. Maar pin ons er niet op vast. Bij de Audi R8 GT3 Evo zijn de nieuwe gaten onderdeel van de verbeterde koeling en betere aerodynamica.
De Audi R8 GT3 Evo is niet sneller
Je zou verwachten dat de nieuwe racer scherper, sneller of spannender is. Audi kreeg van zijn clientèle echter andere wensen te horen. De verbeteringen zorgen er daarom voor dat de Audi R8 GT3 Evo veiliger is en goedkoper is om te onderhouden. En dat maakt racen ook een stuk leuker.
‘Ons doel was niet om een snellere rondetijd neer te zetten’, zegt Chris Reinke, hoofd van Audi Customer Racing. ‘De Balance of Performance nivelleert de prestaties van alle auto’s.’ De reglementen zorgen ervoor dat de auto’s in de race gelijk presteren.
Als ze de auto sneller zouden maken, krijgen de coureurs enkel strafgewicht of minder vermogen van de raceleiding. Zo heeft de Audi R8 GT3 Evo bijvoorbeeld rond de 500 pk, terwijl de R8 V10 Plus 610 pk heeft.
Prijs Audi R8 GT3 Evo
Hebben? De Audi R8 GT3 Evo kost 398.000 euro. BPM is niet nodig, want de auto mag de straat niet op. Als je nu bestelt, krijg je ‘m al in november en dan kun je al aanhaken bij de eerste races in januari. Verleidelijk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
