
Dit is de nieuwe Audi R8 GT3 Evo – en hij ziet eruit alsof ie elk moment je lunchgeld kan afpakken. Het is de herziene versie van de oude GT3-racer. Omdat ook raceauto’s een midlifecrisis krijgen. Bovendien zijn er elementen te spotten die je kunt verwachten op de aankomende facelift van de straatlegale R8.
De nieuwe lampen en de driedelige brievenbus onder de motorkap van de Audi R8 GT3 Evo zou je over een tijdje nog best kunnen terugzien op de reguliere Audi R8. Maar pin ons er niet op vast. Bij de Audi R8 GT3 Evo zijn de nieuwe gaten onderdeel van de verbeterde koeling en betere aerodynamica.
De Audi R8 GT3 Evo is niet sneller
Je zou verwachten dat de nieuwe racer scherper, sneller of spannender is. Audi kreeg van zijn clientèle echter andere wensen te horen. De verbeteringen zorgen er daarom voor dat de Audi R8 GT3 Evo veiliger is en goedkoper is om te onderhouden. En dat maakt racen ook een stuk leuker.
‘Ons doel was niet om een snellere rondetijd neer te zetten’, zegt Chris Reinke, hoofd van Audi Customer Racing. ‘De Balance of Performance nivelleert de prestaties van alle auto’s.’ De reglementen zorgen ervoor dat de auto’s in de race gelijk presteren.
Als ze de auto sneller zouden maken, krijgen de coureurs enkel strafgewicht of minder vermogen van de raceleiding. Zo heeft de Audi R8 GT3 Evo bijvoorbeeld rond de 500 pk, terwijl de R8 V10 Plus 610 pk heeft.
Prijs Audi R8 GT3 Evo
Hebben? De Audi R8 GT3 Evo kost 398.000 euro. BPM is niet nodig, want de auto mag de straat niet op. Als je nu bestelt, krijg je ‘m al in november en dan kun je al aanhaken bij de eerste races in januari. Verleidelijk.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
