
Dit is de nieuwe Audi R8 GT3 Evo – en hij ziet eruit alsof ie elk moment je lunchgeld kan afpakken. Het is de herziene versie van de oude GT3-racer. Omdat ook raceauto’s een midlifecrisis krijgen. Bovendien zijn er elementen te spotten die je kunt verwachten op de aankomende facelift van de straatlegale R8.
De nieuwe lampen en de driedelige brievenbus onder de motorkap van de Audi R8 GT3 Evo zou je over een tijdje nog best kunnen terugzien op de reguliere Audi R8. Maar pin ons er niet op vast. Bij de Audi R8 GT3 Evo zijn de nieuwe gaten onderdeel van de verbeterde koeling en betere aerodynamica.
De Audi R8 GT3 Evo is niet sneller
Je zou verwachten dat de nieuwe racer scherper, sneller of spannender is. Audi kreeg van zijn clientèle echter andere wensen te horen. De verbeteringen zorgen er daarom voor dat de Audi R8 GT3 Evo veiliger is en goedkoper is om te onderhouden. En dat maakt racen ook een stuk leuker.
‘Ons doel was niet om een snellere rondetijd neer te zetten’, zegt Chris Reinke, hoofd van Audi Customer Racing. ‘De Balance of Performance nivelleert de prestaties van alle auto’s.’ De reglementen zorgen ervoor dat de auto’s in de race gelijk presteren.
Als ze de auto sneller zouden maken, krijgen de coureurs enkel strafgewicht of minder vermogen van de raceleiding. Zo heeft de Audi R8 GT3 Evo bijvoorbeeld rond de 500 pk, terwijl de R8 V10 Plus 610 pk heeft.
Prijs Audi R8 GT3 Evo
Hebben? De Audi R8 GT3 Evo kost 398.000 euro. BPM is niet nodig, want de auto mag de straat niet op. Als je nu bestelt, krijg je ‘m al in november en dan kun je al aanhaken bij de eerste races in januari. Verleidelijk.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
