
Dit is de nieuwe Audi R8 GT3 Evo – en hij ziet eruit alsof ie elk moment je lunchgeld kan afpakken. Het is de herziene versie van de oude GT3-racer. Omdat ook raceauto’s een midlifecrisis krijgen. Bovendien zijn er elementen te spotten die je kunt verwachten op de aankomende facelift van de straatlegale R8.
De nieuwe lampen en de driedelige brievenbus onder de motorkap van de Audi R8 GT3 Evo zou je over een tijdje nog best kunnen terugzien op de reguliere Audi R8. Maar pin ons er niet op vast. Bij de Audi R8 GT3 Evo zijn de nieuwe gaten onderdeel van de verbeterde koeling en betere aerodynamica.
De Audi R8 GT3 Evo is niet sneller
Je zou verwachten dat de nieuwe racer scherper, sneller of spannender is. Audi kreeg van zijn clientèle echter andere wensen te horen. De verbeteringen zorgen er daarom voor dat de Audi R8 GT3 Evo veiliger is en goedkoper is om te onderhouden. En dat maakt racen ook een stuk leuker.
‘Ons doel was niet om een snellere rondetijd neer te zetten’, zegt Chris Reinke, hoofd van Audi Customer Racing. ‘De Balance of Performance nivelleert de prestaties van alle auto’s.’ De reglementen zorgen ervoor dat de auto’s in de race gelijk presteren.
Als ze de auto sneller zouden maken, krijgen de coureurs enkel strafgewicht of minder vermogen van de raceleiding. Zo heeft de Audi R8 GT3 Evo bijvoorbeeld rond de 500 pk, terwijl de R8 V10 Plus 610 pk heeft.
Prijs Audi R8 GT3 Evo
Hebben? De Audi R8 GT3 Evo kost 398.000 euro. BPM is niet nodig, want de auto mag de straat niet op. Als je nu bestelt, krijg je ‘m al in november en dan kun je al aanhaken bij de eerste races in januari. Verleidelijk.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
