
Hoera! De V10 in de Audi R8 is tien jaar oud. En je weet inmiddels hoe automerken verjaardagen vieren: door geld los te weken van klanten door speciale uitvoeringen aan te bieden. De Audi R8 V10 Decennium krijgt Audi’s krachtigste tiencilinder met 620 pk en 580 Nm. 0-100 in 3,1 seconden en een top van 331 km/u, weet je nog?
Wat maakt de Audi R8 V10 Decennium zo bijzonder?
Niets, eigenlijk. Hij ziet er vooral gewoon belachelijk lekker uit. De lak is een matte variant van de bekende kleur Daytona Grey. Geen bijzondere kleur, maar monteer er een setje bronskleurige velgen onder en je kunt spreken van een winnende combinatie. De terugkeer van de niet-glimmende lakjes lijkt compleet te zijn.
Het brons trekt Audi door naar het inlaatspruitstuk van de V10-motor. Het stond de V10 in de Lamborghini Huracán Performante ook al zo goed. Het interieur is zwart en rijkelijk besprenkeld met koperkleurige stiksels. Het is natuurlijk een makkelijke graai in de zakken van potentiële klanten, zo’n speciaaltje, maar deze is toch wel erg fijn.
Plus: we moeten dankbaar zijn dat de V10-motor nog altijd leverbaar is. De Audi R8 begon zijn loopbaan met een V8-motor en het huidige belastingklimaat is niet heel gunstig voor tiencilinders. Audi had de V10 kunnen schrappen en een V6 en een V8 met turbo’s kunnen aanbieden. Dat deden ze niet: ze gingen tegen de stroom in en schrapten de V8.
Audi R8 V10 Decennium: de prijs
Een Audi R8 V10 Decennium spotten zal een pittige opgave worden. Audi bouwt slechts 222 exemplaren. Ze komen dit jaar nog naar de dealers. De prijs van de speciale uitvoering is niet bekend. Hou in Nederland sowieso maar rekening met een prijskaartje dat ruim meer dan 200.000 euro aangeeft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
