
Hoera! De V10 in de Audi R8 is tien jaar oud. En je weet inmiddels hoe automerken verjaardagen vieren: door geld los te weken van klanten door speciale uitvoeringen aan te bieden. De Audi R8 V10 Decennium krijgt Audi’s krachtigste tiencilinder met 620 pk en 580 Nm. 0-100 in 3,1 seconden en een top van 331 km/u, weet je nog?
Wat maakt de Audi R8 V10 Decennium zo bijzonder?
Niets, eigenlijk. Hij ziet er vooral gewoon belachelijk lekker uit. De lak is een matte variant van de bekende kleur Daytona Grey. Geen bijzondere kleur, maar monteer er een setje bronskleurige velgen onder en je kunt spreken van een winnende combinatie. De terugkeer van de niet-glimmende lakjes lijkt compleet te zijn.
Het brons trekt Audi door naar het inlaatspruitstuk van de V10-motor. Het stond de V10 in de Lamborghini Huracán Performante ook al zo goed. Het interieur is zwart en rijkelijk besprenkeld met koperkleurige stiksels. Het is natuurlijk een makkelijke graai in de zakken van potentiële klanten, zo’n speciaaltje, maar deze is toch wel erg fijn.
Plus: we moeten dankbaar zijn dat de V10-motor nog altijd leverbaar is. De Audi R8 begon zijn loopbaan met een V8-motor en het huidige belastingklimaat is niet heel gunstig voor tiencilinders. Audi had de V10 kunnen schrappen en een V6 en een V8 met turbo’s kunnen aanbieden. Dat deden ze niet: ze gingen tegen de stroom in en schrapten de V8.
Audi R8 V10 Decennium: de prijs
Een Audi R8 V10 Decennium spotten zal een pittige opgave worden. Audi bouwt slechts 222 exemplaren. Ze komen dit jaar nog naar de dealers. De prijs van de speciale uitvoering is niet bekend. Hou in Nederland sowieso maar rekening met een prijskaartje dat ruim meer dan 200.000 euro aangeeft.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
