
Hoera! De V10 in de Audi R8 is tien jaar oud. En je weet inmiddels hoe automerken verjaardagen vieren: door geld los te weken van klanten door speciale uitvoeringen aan te bieden. De Audi R8 V10 Decennium krijgt Audi’s krachtigste tiencilinder met 620 pk en 580 Nm. 0-100 in 3,1 seconden en een top van 331 km/u, weet je nog?
Wat maakt de Audi R8 V10 Decennium zo bijzonder?
Niets, eigenlijk. Hij ziet er vooral gewoon belachelijk lekker uit. De lak is een matte variant van de bekende kleur Daytona Grey. Geen bijzondere kleur, maar monteer er een setje bronskleurige velgen onder en je kunt spreken van een winnende combinatie. De terugkeer van de niet-glimmende lakjes lijkt compleet te zijn.
Het brons trekt Audi door naar het inlaatspruitstuk van de V10-motor. Het stond de V10 in de Lamborghini Huracán Performante ook al zo goed. Het interieur is zwart en rijkelijk besprenkeld met koperkleurige stiksels. Het is natuurlijk een makkelijke graai in de zakken van potentiële klanten, zo’n speciaaltje, maar deze is toch wel erg fijn.
Plus: we moeten dankbaar zijn dat de V10-motor nog altijd leverbaar is. De Audi R8 begon zijn loopbaan met een V8-motor en het huidige belastingklimaat is niet heel gunstig voor tiencilinders. Audi had de V10 kunnen schrappen en een V6 en een V8 met turbo’s kunnen aanbieden. Dat deden ze niet: ze gingen tegen de stroom in en schrapten de V8.
Audi R8 V10 Decennium: de prijs
Een Audi R8 V10 Decennium spotten zal een pittige opgave worden. Audi bouwt slechts 222 exemplaren. Ze komen dit jaar nog naar de dealers. De prijs van de speciale uitvoering is niet bekend. Hou in Nederland sowieso maar rekening met een prijskaartje dat ruim meer dan 200.000 euro aangeeft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder
