De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

De tweede hybride supercar uit Maranello is in aantocht

Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019
Ferrari F8 Tributo 2019

Het wordt een druk jaar voor de autobouwer uit Maranello. Ferrari’s honcho’s bevestigen dat de Ferrari hybride supercar zich ‘de aankomende twee tot drie maanden’ voor het eerst laat zien. Dat niet alleen: Ferrari komt met vijf nieuwe modellen voordat het jaar erop zit, waarbij elektrificatie een noodzaak is om de vermogens te laten stijgen en de emissies te laten zakken.

De eerste van de vijf is de Ferrari F8 Tributo. De nieuwe supercar is een doorontwikkeling van de 488 en haalt voorwaartse beweging uit de bekende 3,9-liter turbo-V8. De F8 zou zomaar de laatste der Mohikanen kunnen zijn als het gaat om Ferrari’s zonder elektromotor of batterijen.

‘We zitten op de limiet van de prestaties’, zegt Michael Leiters, Ferrari’s technische chef, tegen TopGear. ‘Een van de hoogste doelen van Ferrari is altijd om het vermogen toe te laten nemen van de motoren, maar om wel de karakteristieke, directe gasrespons van een atmosferische motor te behouden.

Hybride en downsizen

‘We hebben bepaalde manieren om het turbogat te meten’, zegt Leiters. ‘We rijden in de derde versnelling met 2.000 tpm, dan drukken we het gas in en meten we wanneer we 80 tot 90 procent van het koppel hebben. Als dat koppel niet in minder dan een seconde bereikt is, is het voor ons niet goed genoeg. We zitten nu op de limiet en moeten nadenken over elektrificatie van de aandrijflijn om het vermogen in de toekomst te laten groeien.’

‘Als je de effecten van een hybride aandrijflijn wilt optimaliseren, moet je dat doen met downsizen, anders heeft het geen zin. Een atmosferische V12 is geen verkleinde motor, dus het heeft geen zin om die te elektrificeren. We blijven uiteraard vechten. We doen er alles aan om het de kern van ons merk te laten zijn. Maar een hybride V12? Ik zie het niet gebeuren.’

En de LaFerrari dan? ‘De LaFerrari was elektrificatie voor de performance. In de toekomst zijn we gedwongen om te kijken naar emissies en als je gebruik wilt maken van de CO2-voordelen, dan moet je downsizen’, zegt Leiters. Dit zou betekenen dat Ferrari overgaat op hybride V6- en V8-motoren om het vermogen toe te laten nemen.

Er volgen dus nog veel hybride supercars van Ferrari. Het is allemaal onderdeel van een missie om vijftien nieuwe Ferrari’s in de aankomende vijftien jaar te introduceren. In 2022 komt ook nog eens de SUV van Ferrari. Het worden drukke jaren voor het merk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws