Audi R8 V10 Decennium is een V10-feestje

Audi heeft iets te vieren en presenteert hun mooiste V10 ooit – qua uiterlijk

Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium motor brons
Audi R8 V10 Decennium motor brons
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019 interieur
Audi R8 V10 Decennium 2019 interieur
Audi R8 V10 Decennium 2019 tellers
Audi R8 V10 Decennium 2019 pook automaat
Audi R8 V10 Decennium 2019 stoelen interieur
Audi R8 V10 Decennium 2019 instaplijsten
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium motor brons
Audi R8 V10 Decennium motor brons
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019 interieur
Audi R8 V10 Decennium 2019 interieur
Audi R8 V10 Decennium 2019 tellers
Audi R8 V10 Decennium 2019 pook automaat
Audi R8 V10 Decennium 2019 stoelen interieur
Audi R8 V10 Decennium 2019 instaplijsten
Audi R8 V10 Decennium 2019
Audi R8 V10 Decennium 2019

Hoera! De V10 in de Audi R8 is tien jaar oud. En je weet inmiddels hoe automerken verjaardagen vieren: door geld los te weken van klanten door speciale uitvoeringen aan te bieden. De Audi R8 V10 Decennium krijgt Audi’s krachtigste tiencilinder met 620 pk en 580 Nm. 0-100 in 3,1 seconden en een top van 331 km/u, weet je nog?

Wat maakt de Audi R8 V10 Decennium zo bijzonder?

Niets, eigenlijk. Hij ziet er vooral gewoon belachelijk lekker uit. De lak is een matte variant van de bekende kleur Daytona Grey. Geen bijzondere kleur, maar monteer er een setje bronskleurige velgen onder en je kunt spreken van een winnende combinatie. De terugkeer van de niet-glimmende lakjes lijkt compleet te zijn.

Het brons trekt Audi door naar het inlaatspruitstuk van de V10-motor. Het stond de V10 in de Lamborghini Huracán Performante ook al zo goed. Het interieur is zwart en rijkelijk besprenkeld met koperkleurige stiksels. Het is natuurlijk een makkelijke graai in de zakken van potentiële klanten, zo’n speciaaltje, maar deze is toch wel erg fijn.

Plus: we moeten dankbaar zijn dat de V10-motor nog altijd leverbaar is. De Audi R8 begon zijn loopbaan met een V8-motor en het huidige belastingklimaat is niet heel gunstig voor tiencilinders. Audi had de V10 kunnen schrappen en een V6 en een V8 met turbo’s kunnen aanbieden. Dat deden ze niet: ze gingen tegen de stroom in en schrapten de V8.

Audi R8 V10 Decennium: de prijs

Een Audi R8 V10 Decennium spotten zal een pittige opgave worden. Audi bouwt slechts 222 exemplaren. Ze komen dit jaar nog naar de dealers. De prijs van de speciale uitvoering is niet bekend. Hou in Nederland sowieso maar rekening met een prijskaartje dat ruim meer dan 200.000 euro aangeeft.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws