Audi R8 wordt mogelijk hybride, niet elektrisch

Zo leiden we af uit een gesprek met Audi Sport

Foto('s): AudiAudi R8 V10 grijs
Foto('s): AudiAudi PB18 e-tron
Foto('s): TopGearAudi RS 6 Avant grijs rijdend bochten
Audi R8 V10 grijs
Audi PB18 e-tron
Audi RS 6 Avant grijs rijdend bochten

Met Audi’s geplande groei (dubbel zoveel verkopen in 2023) en de steeds strenger wordende CO2-maatregelen zou je je kunnen afvragen hoe de toekomst eruitziet voor de Audi R8. Wordt hij hybride, elektrisch of verdwijnt hij in zijn geheel? TopGear vroeg het aan de managing director van Audi Sport, Oliver Hoffmann.

Wordt de volgende Audi R8 hybride?

‘Er is nog geen beslissing genomen over de technologie en het platform van de volgende generatie R8’, aldus Hoffmann. ‘Maar hij zal wereldwijd aan alle regels moeten voldoen. Dat betekent dat het een auto zal worden met een geëlektrificeerd gedeelte. Echter, het huidige model is ook de basis voor onze activiteiten in customer racing. In die vraag moeten we in de toekomst ook voorzien.’

Hier kunnen we een aantal zaken uit afleiden. Allereerst: er komt dus hoe dan ook wél een derde-generatie Audi R8. En ten tweede: de raceversies van het model zijn nogal belangrijk. Dat komt doordat de huidige R8 niet zo goed verkoopt als de eerste, waardoor de nadruk voor Audi meer op de R8 GT3 en GT4 is komen te liggen. Deze bestaan voor meer dan 50 procent uit productie-onderdelen en namen vorig jaar deel aan meer dan 700 races. Audi’s toewijding aan de competitieversies van de R8 zou betekenen dat de productieauto hybride wordt, niet elektrisch.

Duimen voor de V10

De R8 deelt zijn platform natuurlijk met de Lamborghini Huracán. Voor de opvolger van die auto zal het behoud van de V10 hoog op de lijst staan. Dit om zijn unieke positie te behouden ten opzichte van alle twin-turbo V8-concurrenten. De kans is dus groot dat zowel de volgende Huracán als R8 opnieuw een V10 krijgen, maar dan met elektrische hulp.

Ook interessant is het feit dat de R8 op dezelfde productielijn wordt gebouwd als de aankomende e-tron GT. Die is gebaseerd op het platform van de Porsche Taycan en krijgt zo’n 800 pk. Dan lijkt een hybride R8 toch een beetje een tussenoplossing. Of gaat de auto meer richting de PB18 e-tron zoals het merk die in 2018 presenteerde? ‘Elektrificatie is de basis van onze toekomst’, zegt Hoffmann. ‘Een paar jaar geleden ging alles om downsizing en het lichter maken van auto’s. Dat hoeven wij niet te doen, er is nog altijd een grote vraag naar vermogen onder onze klanten. Door elektrificatie kunnen we hieraan beantwoorden.’

En het gewicht dan? ‘Dit is de uitdaging voor de volgende generatie RS-modellen. We gaan ons portfolio elektrificeren. Het gewicht in de hand houden is de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van hybrides.’

Het geluid van de toekomst

Hoffmann heeft een eigen idee over het geluid dat sportieve Audi’s over een paar jaar zullen maken. ‘We zijn hard bezig met het ontwerpen van een eigen elektrisch geluid. Je zou zo’n auto hetzelfde te laten klinken als een auto met verbrandingsmotor. Synthetisch geluid, dus eigenlijk. Maar dat is niet de juiste manier. Ik denk dat er in de toekomst – naar mijn mening – speciale geluiden worden ontwikkeld voor elektrische auto’s, en dat er hierbij onderscheid tussen merken zal zijn.’

Samengevat: elektrificatie komt eraan bij de sportieve Audi’s. Ook zullen de auto’s sneller en zwaarder zijn. Dus eigenlijk, als je kijkt naar de geschiedenis van het RS-gamma, is het business as usual.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws