
Heeft de Audi RS 3 écht meer vermogen nodig?
Nee. De Audi RS 3 is kleiner dan de Ford Focus en smijt 400 pk naar vier wielen. Net als de McLaren 720S en de Porsche 911 Turbo S valt de RS 3 onder de categorie: meer dan genoeg rechtuit-vermogen.
Dan ga ik weer beautyvlogs kijken, doei
Wacht nou even. De Audi RS 3 heeft niet meer vermogen nodig, maar als het zo eenvoudig en zo goedkoop komt als hier, is het altijd welkom. De Engelse tuner Litchfield pompt de 2,5-liter vijfcilinder van 400 naar 506 pk op. Het koppel stijgt van 480 naar 656 Nm.
Wat kost dat?
Neem omgerekend 2.300 euro mee naar Litchfield. Een beetje context: voor 2.101 euro verhoogt Audi de snelheidsbegrenzer van 250 naar 280 km/u. Litchfield verwijdert de begrenzer volledig én geeft je 25 procent meer vermogen. Een koopje, dus.
Waarom zo goedkoop?
Het enige wat Litchfield doet (heel oneerbiedig gezegd) is de ECU opnieuw programmeren, een grotere intercooler plaatsen en een betere luchtfilter. Dat gaat dus een stuk makkelijker dan vroeger, toen was 500 pk uit een Lancer Evo of Subaru Impreza pulken net zo lastig als landen op de maan.
Waarom is het zo makkelijk nu?
Omdat autofabrikanten motoren afknijpen om de CO2-uitstoot te beperken. Niet vrijwillig, maar vanwege strenge milieuwetten. De 500 pk zit er dus allang in en Litchfield laat het gewoon los.
Hoe rijdt de Audi RS 3 door Litchfield?
We mochten een stukje rijden. Onder normale omstandigheden rijdt de Audi RS3 door Litchfield als een reguliere RS 3. Als je rustig door het dorp rolt, merk je niets. Vanaf 3.000 tpm breekt de hel los. Tot 7.000 tpm, waar de begrenzer zit, blijft de vijfcilinder trekken. Gezien dit ding meer vermogen heeft dan de vorige generatie 911 Turbo, hoeven we je niet te vertellen dat ie immens snel is. De versnellingsbak en de vierwielaandrijving kunnen prima omgaan met het extra vermogen.
Dus, altijd doen als je een RS 3 hebt?
Slechts een ding kan je ervan weerhouden: de garantie vervalt wanneer je de auto laat tunen bij Litchfield. Dus als je gesteld bent op je garantie, kun je het beter niet doen. Litchfield kan eenvoudig de tuningsbeurt terugdraaien trouwens. Anders is het inderdaad een no-brainer.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Litchfield Alpine A110 is listchtig

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren
