
Heeft de Audi RS 3 écht meer vermogen nodig?
Nee. De Audi RS 3 is kleiner dan de Ford Focus en smijt 400 pk naar vier wielen. Net als de McLaren 720S en de Porsche 911 Turbo S valt de RS 3 onder de categorie: meer dan genoeg rechtuit-vermogen.
Dan ga ik weer beautyvlogs kijken, doei
Wacht nou even. De Audi RS 3 heeft niet meer vermogen nodig, maar als het zo eenvoudig en zo goedkoop komt als hier, is het altijd welkom. De Engelse tuner Litchfield pompt de 2,5-liter vijfcilinder van 400 naar 506 pk op. Het koppel stijgt van 480 naar 656 Nm.
Wat kost dat?
Neem omgerekend 2.300 euro mee naar Litchfield. Een beetje context: voor 2.101 euro verhoogt Audi de snelheidsbegrenzer van 250 naar 280 km/u. Litchfield verwijdert de begrenzer volledig én geeft je 25 procent meer vermogen. Een koopje, dus.
Waarom zo goedkoop?
Het enige wat Litchfield doet (heel oneerbiedig gezegd) is de ECU opnieuw programmeren, een grotere intercooler plaatsen en een betere luchtfilter. Dat gaat dus een stuk makkelijker dan vroeger, toen was 500 pk uit een Lancer Evo of Subaru Impreza pulken net zo lastig als landen op de maan.
Waarom is het zo makkelijk nu?
Omdat autofabrikanten motoren afknijpen om de CO2-uitstoot te beperken. Niet vrijwillig, maar vanwege strenge milieuwetten. De 500 pk zit er dus allang in en Litchfield laat het gewoon los.
Hoe rijdt de Audi RS 3 door Litchfield?
We mochten een stukje rijden. Onder normale omstandigheden rijdt de Audi RS3 door Litchfield als een reguliere RS 3. Als je rustig door het dorp rolt, merk je niets. Vanaf 3.000 tpm breekt de hel los. Tot 7.000 tpm, waar de begrenzer zit, blijft de vijfcilinder trekken. Gezien dit ding meer vermogen heeft dan de vorige generatie 911 Turbo, hoeven we je niet te vertellen dat ie immens snel is. De versnellingsbak en de vierwielaandrijving kunnen prima omgaan met het extra vermogen.
Dus, altijd doen als je een RS 3 hebt?
Slechts een ding kan je ervan weerhouden: de garantie vervalt wanneer je de auto laat tunen bij Litchfield. Dus als je gesteld bent op je garantie, kun je het beter niet doen. Litchfield kan eenvoudig de tuningsbeurt terugdraaien trouwens. Anders is het inderdaad een no-brainer.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Litchfield Alpine A110 is listchtig

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland
