
Heeft de Audi RS 3 écht meer vermogen nodig?
Nee. De Audi RS 3 is kleiner dan de Ford Focus en smijt 400 pk naar vier wielen. Net als de McLaren 720S en de Porsche 911 Turbo S valt de RS 3 onder de categorie: meer dan genoeg rechtuit-vermogen.
Dan ga ik weer beautyvlogs kijken, doei
Wacht nou even. De Audi RS 3 heeft niet meer vermogen nodig, maar als het zo eenvoudig en zo goedkoop komt als hier, is het altijd welkom. De Engelse tuner Litchfield pompt de 2,5-liter vijfcilinder van 400 naar 506 pk op. Het koppel stijgt van 480 naar 656 Nm.
Wat kost dat?
Neem omgerekend 2.300 euro mee naar Litchfield. Een beetje context: voor 2.101 euro verhoogt Audi de snelheidsbegrenzer van 250 naar 280 km/u. Litchfield verwijdert de begrenzer volledig én geeft je 25 procent meer vermogen. Een koopje, dus.
Waarom zo goedkoop?
Het enige wat Litchfield doet (heel oneerbiedig gezegd) is de ECU opnieuw programmeren, een grotere intercooler plaatsen en een betere luchtfilter. Dat gaat dus een stuk makkelijker dan vroeger, toen was 500 pk uit een Lancer Evo of Subaru Impreza pulken net zo lastig als landen op de maan.
Waarom is het zo makkelijk nu?
Omdat autofabrikanten motoren afknijpen om de CO2-uitstoot te beperken. Niet vrijwillig, maar vanwege strenge milieuwetten. De 500 pk zit er dus allang in en Litchfield laat het gewoon los.
Hoe rijdt de Audi RS 3 door Litchfield?
We mochten een stukje rijden. Onder normale omstandigheden rijdt de Audi RS3 door Litchfield als een reguliere RS 3. Als je rustig door het dorp rolt, merk je niets. Vanaf 3.000 tpm breekt de hel los. Tot 7.000 tpm, waar de begrenzer zit, blijft de vijfcilinder trekken. Gezien dit ding meer vermogen heeft dan de vorige generatie 911 Turbo, hoeven we je niet te vertellen dat ie immens snel is. De versnellingsbak en de vierwielaandrijving kunnen prima omgaan met het extra vermogen.
Dus, altijd doen als je een RS 3 hebt?
Slechts een ding kan je ervan weerhouden: de garantie vervalt wanneer je de auto laat tunen bij Litchfield. Dus als je gesteld bent op je garantie, kun je het beter niet doen. Litchfield kan eenvoudig de tuningsbeurt terugdraaien trouwens. Anders is het inderdaad een no-brainer.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Litchfield Alpine A110 is listchtig

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?
