
Heeft de Audi RS 3 écht meer vermogen nodig?
Nee. De Audi RS 3 is kleiner dan de Ford Focus en smijt 400 pk naar vier wielen. Net als de McLaren 720S en de Porsche 911 Turbo S valt de RS 3 onder de categorie: meer dan genoeg rechtuit-vermogen.
Dan ga ik weer beautyvlogs kijken, doei
Wacht nou even. De Audi RS 3 heeft niet meer vermogen nodig, maar als het zo eenvoudig en zo goedkoop komt als hier, is het altijd welkom. De Engelse tuner Litchfield pompt de 2,5-liter vijfcilinder van 400 naar 506 pk op. Het koppel stijgt van 480 naar 656 Nm.
Wat kost dat?
Neem omgerekend 2.300 euro mee naar Litchfield. Een beetje context: voor 2.101 euro verhoogt Audi de snelheidsbegrenzer van 250 naar 280 km/u. Litchfield verwijdert de begrenzer volledig én geeft je 25 procent meer vermogen. Een koopje, dus.
Waarom zo goedkoop?
Het enige wat Litchfield doet (heel oneerbiedig gezegd) is de ECU opnieuw programmeren, een grotere intercooler plaatsen en een betere luchtfilter. Dat gaat dus een stuk makkelijker dan vroeger, toen was 500 pk uit een Lancer Evo of Subaru Impreza pulken net zo lastig als landen op de maan.
Waarom is het zo makkelijk nu?
Omdat autofabrikanten motoren afknijpen om de CO2-uitstoot te beperken. Niet vrijwillig, maar vanwege strenge milieuwetten. De 500 pk zit er dus allang in en Litchfield laat het gewoon los.
Hoe rijdt de Audi RS 3 door Litchfield?
We mochten een stukje rijden. Onder normale omstandigheden rijdt de Audi RS3 door Litchfield als een reguliere RS 3. Als je rustig door het dorp rolt, merk je niets. Vanaf 3.000 tpm breekt de hel los. Tot 7.000 tpm, waar de begrenzer zit, blijft de vijfcilinder trekken. Gezien dit ding meer vermogen heeft dan de vorige generatie 911 Turbo, hoeven we je niet te vertellen dat ie immens snel is. De versnellingsbak en de vierwielaandrijving kunnen prima omgaan met het extra vermogen.
Dus, altijd doen als je een RS 3 hebt?
Slechts een ding kan je ervan weerhouden: de garantie vervalt wanneer je de auto laat tunen bij Litchfield. Dus als je gesteld bent op je garantie, kun je het beter niet doen. Litchfield kan eenvoudig de tuningsbeurt terugdraaien trouwens. Anders is het inderdaad een no-brainer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Litchfield Alpine A110 is listchtig

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
