Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

De Audi RS 3 van Litchfield is lekker subtiel en nog een enorm koopje ook

Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk
Audi RS 3 van Litchfield heeft 500 pk

Heeft de Audi RS 3 écht meer vermogen nodig?

Nee. De Audi RS 3 is kleiner dan de Ford Focus en smijt 400 pk naar vier wielen. Net als de McLaren 720S en de Porsche 911 Turbo S valt de RS 3 onder de categorie: meer dan genoeg rechtuit-vermogen.

Dan ga ik weer beautyvlogs kijken, doei

Wacht nou even. De Audi RS 3 heeft niet meer vermogen nodig, maar als het zo eenvoudig en zo goedkoop komt als hier, is het altijd welkom. De Engelse tuner Litchfield pompt de 2,5-liter vijfcilinder van 400 naar 506 pk op. Het koppel stijgt van 480 naar 656 Nm.

Wat kost dat?

Neem omgerekend 2.300 euro mee naar Litchfield. Een beetje context: voor 2.101 euro verhoogt Audi de snelheidsbegrenzer van 250 naar 280 km/u. Litchfield verwijdert de begrenzer volledig én geeft je 25 procent meer vermogen. Een koopje, dus.

Waarom zo goedkoop?

Het enige wat Litchfield doet (heel oneerbiedig gezegd) is de ECU opnieuw programmeren, een grotere intercooler plaatsen en een betere luchtfilter. Dat gaat dus een stuk makkelijker dan vroeger, toen was 500 pk uit een Lancer Evo of Subaru Impreza pulken net zo lastig als landen op de maan.

Waarom is het zo makkelijk nu?

Omdat autofabrikanten motoren afknijpen om de CO2-uitstoot te beperken. Niet vrijwillig, maar vanwege strenge milieuwetten. De 500 pk zit er dus allang in en Litchfield laat het gewoon los.

Hoe rijdt de Audi RS 3 door Litchfield?

We mochten een stukje rijden. Onder normale omstandigheden rijdt de Audi RS3 door Litchfield als een reguliere RS 3. Als je rustig door het dorp rolt, merk je niets. Vanaf 3.000 tpm breekt de hel los. Tot 7.000 tpm, waar de begrenzer zit, blijft de vijfcilinder trekken. Gezien dit ding meer vermogen heeft dan de vorige generatie 911 Turbo, hoeven we je niet te vertellen dat ie immens snel is. De versnellingsbak en de vierwielaandrijving kunnen prima omgaan met het extra vermogen.

Dus, altijd doen als je een RS 3 hebt?

Slechts een ding kan je ervan weerhouden: de garantie vervalt wanneer je de auto laat tunen bij Litchfield. Dus als je gesteld bent op je garantie, kun je het beter niet doen. Litchfield kan eenvoudig de tuningsbeurt terugdraaien trouwens. Anders is het inderdaad een no-brainer.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken