
Wacht even: waarom vergelijken we een Audi RS 3 met een Audi RS 2?
Goed punt. De RS 3 die we hier hebben, is de Sportback – de baby onder de RS’en tegenwoordig, ook al heeft ie 400 pk – terwijl de RS 2 de oorsprong was van snelle grote Audi-stationwagens. We hebben een hoop aan hem te danken. En toch: beide zijn vijfcilinder turbo Rennsport-auto’s uit Ingolstadt met enorme power en dito prijskaartjes. De Audi RS 3 begint bij een paar euro minder dan 95.000 euro, zonder opties. Toen de Audi RS 2 in 1994 gelanceerd werd, moest ie omgerekend in euro’s dik 81 mille opbrengen. Laat de inflatiecorrectie daarop los en je komt ergens rond de 139.000 euro uit. Jakkes.
De specs zullen wel lelijk uitpakken voor de RS 2?
Soort van, al valt het elke keer als we een Audi RS 2 rijden weer op hoe snel ie eigenlijk is – als je eenmaal voorbij de almachtige turbovertraging bent. De door Porsche opgeporde 2,2-liter vijfcilinder heeft een enorme KKK-turbo en levert 316 pk en 410 Nm koppel. Dat resulteert in een 0-naar-100-tijd van 5,4 seconden, ongeveer hetzelfde was een Aston Martin DB7 met handbak in die tijden deed. De Audi RS 3 is echter een volbloed monster. Het vermogen is grofweg gelijk aan dat van de vorige generatie, maar het koppel steeg naar 500 Nm en we klokten de sprint naar 100 km/u op 3,6 seconden, nota bene onder de 3,8 tellen die Audi zelf opgeeft.
Ik voel een ‘maar’ aankomen…
Alles aan de Audi RS 2 is echt. Hij rijdt heerlijk, voelt ondanks zijn formaat licht aan en is snel als je boven de 4.000 toeren komt en daar kunt blijven. Hij zit ook goed in elkaar, alle grilles zijn van metaal en dienen een doel, de hendel voor de motorkap komt door de derde Audi-ring naar buiten (waar we gek genoeg blij van worden) en het interieur is heerlijk, met blauw geweven koolstofvezel op dashboard en deuren, en zacht blauw alcantara op de Recaro-stoelen. Hij klinkt bij lage snelheden beslist niet sportief, maar er wordt ook niets ‘akoestisch ondersteund’, zoals bij de RS 3. Maar zelfs stationair draaiend laat hij door alle fijne vibraties weten goed gezelschap te zijn.
Had Audi niet een berg hulp nodig bij de productie?
Nou en of, maar dat maakt de Audi RS 2 alleen maar cooler. De ‘verpakkingen’ werden in Ingolstadt gebouwd en naar Stuttgart gestuurd, waar Porsche de aandrijflijn, wielen, remmen en zelfs de buitenspiegels monteerde. Jammer genoeg voelt deze RS 3 juist minder speciaal dan de vorige. Tenzij je kijkt naar die enorme lap grille aan de buitenkant, ziet hij eruit alsof hij ook een S3 kon zijn en het interieur is donker en somber. Zou leuk zijn geweest als Audi à la Mercedes-AMG A 45 een grote achtervleugel aanbood.
Er zal wel wat verbeterd zijn in de loop der jaren?
Als je ze voor en na elkaar rijdt, valt vooral het verschil qua remmen op. Er mag dan Porsche op de remklauwen van de RS 2 staan, de remtechniek is er in de laatste paar decennia echt met sprongen op vooruitgegaan. Je kunt zelfs carbon-keramische exemplaren krijgen op de RS 3. Ze hebben natuurlijk ook allebei quattro-vierwielaandrijving, maar de RS 3 zit zo bomvol techniek dat je hem in de RS Torque Rear-modus kunt zetten om hem leuke driftkunstjes te laten doen. Probeer dat alsjeblieft nooit in zo’n ook nu nog kostbare RS 2.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Koop jij de bekendste Audi RS 3 van Nederland bij de overheid?

Haters zullen zeggen dat dit de echte reden is waarom Audi’s quattro hebben

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
