De waarheid tegenwoordig is: als je een vlotte Audi wilt (die geen R- of RS-badge draagt), dan moet je diesel tappen aan de pomp. Want na de S5 TDI, S6 TDI en S7 TDI is hier nu ook de Audi S4 TDI.
Wat maakt de Audi S4 TDI bijzonder?
Nou, eigenlijk niets meer. Volgens Audi is het de eerste keer dat er een dieselmotor onder motorkap van een S4 ligt, maar na de bovengenoemde drie S’jes kon je het niet met droge ogen een verrassing noemen. Je moet jezelf afvragen of je wél tevreden was geweest als Audi een viercilinder in de S4 had gelegd. Ook niet, toch?
Volgens Audi sluit een diesel beter aan bij de wensen en het gebruik van de klant, die graag grote afstanden rijdt. Wij sluiten niet uit dat het ook iets te maken heeft met de verplichting van de Europese Unie waarbij alle autofabrikanten over het hele gamma een gemiddelde CO2-uitstoot mogen hebben van 95 g/km. Een diesel is immers wat gunstiger qua uitstoot.
De opgegeven uitstoot van de benzine-S4 was 166 g/km, bij de nieuwe S4 TDI is dat 161 g/km. Dat lijkt een minimaal verschil, tot je je realiseert dat de oude S nog in het NEDC-tijdperk is gehomologeerd en de diesel in het WLTP-tijdperk.
Specificaties Audi S4 TDI
In de Audi S4 TDI produceert de 3,0-liter diesel-V6, net als zijn brandstofverwanten, 347 pk en 700 Nm koppel. Hij sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als de Audi S5 TDI en net iets sneller dan de S6 en S5 Sportback. De topsnelheid is zoals altijd gelimiteerd op 250 km/u.
De benzinevariant van de Audi S4, die waarschijnlijk alleen nog leverbaar zal zijn buiten Europa, sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Dit was, zo schreven we eerder eens, een verslavend lekkere supercruiser waarmee je onder de radar kon blijven en toch altijd en overal loeisnel kon zijn. De nieuwe Audi S4 TDI zal zich ook herkennen in deze omschrijving.
Reacties