
De waarheid tegenwoordig is: als je een vlotte Audi wilt (die geen R- of RS-badge draagt), dan moet je diesel tappen aan de pomp. Want na de S5 TDI, S6 TDI en S7 TDI is hier nu ook de Audi S4 TDI.
Wat maakt de Audi S4 TDI bijzonder?
Nou, eigenlijk niets meer. Volgens Audi is het de eerste keer dat er een dieselmotor onder motorkap van een S4 ligt, maar na de bovengenoemde drie S’jes kon je het niet met droge ogen een verrassing noemen. Je moet jezelf afvragen of je wél tevreden was geweest als Audi een viercilinder in de S4 had gelegd. Ook niet, toch?
Volgens Audi sluit een diesel beter aan bij de wensen en het gebruik van de klant, die graag grote afstanden rijdt. Wij sluiten niet uit dat het ook iets te maken heeft met de verplichting van de Europese Unie waarbij alle autofabrikanten over het hele gamma een gemiddelde CO2-uitstoot mogen hebben van 95 g/km. Een diesel is immers wat gunstiger qua uitstoot.
De opgegeven uitstoot van de benzine-S4 was 166 g/km, bij de nieuwe S4 TDI is dat 161 g/km. Dat lijkt een minimaal verschil, tot je je realiseert dat de oude S nog in het NEDC-tijdperk is gehomologeerd en de diesel in het WLTP-tijdperk.
Specificaties Audi S4 TDI
In de Audi S4 TDI produceert de 3,0-liter diesel-V6, net als zijn brandstofverwanten, 347 pk en 700 Nm koppel. Hij sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als de Audi S5 TDI en net iets sneller dan de S6 en S5 Sportback. De topsnelheid is zoals altijd gelimiteerd op 250 km/u.
De benzinevariant van de Audi S4, die waarschijnlijk alleen nog leverbaar zal zijn buiten Europa, sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Dit was, zo schreven we eerder eens, een verslavend lekkere supercruiser waarmee je onder de radar kon blijven en toch altijd en overal loeisnel kon zijn. De nieuwe Audi S4 TDI zal zich ook herkennen in deze omschrijving.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Koop deze verrassend nette Audi RS 4 op domeinen voor weinig

Audi onthult de snelste RS 4 aller tijden, maar helaas komt ie niet naar Nederland

Audi durfde vroeger te zeggen dat asociale mensen in Duitse sedans reden

Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7

Kerel bouwt Audi A4 van 700 euro om tot geloofwaardige Audi R8

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi S4 Avant 3.0 TDI Quattro

Audi S4 met 1.400 pk blaast differentieel op

Audi A4-facelift is een kleine A6

De Audi S4 B6 is goedkoper dan een Aygo

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten
