
De waarheid tegenwoordig is: als je een vlotte Audi wilt (die geen R- of RS-badge draagt), dan moet je diesel tappen aan de pomp. Want na de S5 TDI, S6 TDI en S7 TDI is hier nu ook de Audi S4 TDI.
Wat maakt de Audi S4 TDI bijzonder?
Nou, eigenlijk niets meer. Volgens Audi is het de eerste keer dat er een dieselmotor onder motorkap van een S4 ligt, maar na de bovengenoemde drie S’jes kon je het niet met droge ogen een verrassing noemen. Je moet jezelf afvragen of je wél tevreden was geweest als Audi een viercilinder in de S4 had gelegd. Ook niet, toch?
Volgens Audi sluit een diesel beter aan bij de wensen en het gebruik van de klant, die graag grote afstanden rijdt. Wij sluiten niet uit dat het ook iets te maken heeft met de verplichting van de Europese Unie waarbij alle autofabrikanten over het hele gamma een gemiddelde CO2-uitstoot mogen hebben van 95 g/km. Een diesel is immers wat gunstiger qua uitstoot.
De opgegeven uitstoot van de benzine-S4 was 166 g/km, bij de nieuwe S4 TDI is dat 161 g/km. Dat lijkt een minimaal verschil, tot je je realiseert dat de oude S nog in het NEDC-tijdperk is gehomologeerd en de diesel in het WLTP-tijdperk.
Specificaties Audi S4 TDI
In de Audi S4 TDI produceert de 3,0-liter diesel-V6, net als zijn brandstofverwanten, 347 pk en 700 Nm koppel. Hij sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als de Audi S5 TDI en net iets sneller dan de S6 en S5 Sportback. De topsnelheid is zoals altijd gelimiteerd op 250 km/u.
De benzinevariant van de Audi S4, die waarschijnlijk alleen nog leverbaar zal zijn buiten Europa, sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Dit was, zo schreven we eerder eens, een verslavend lekkere supercruiser waarmee je onder de radar kon blijven en toch altijd en overal loeisnel kon zijn. De nieuwe Audi S4 TDI zal zich ook herkennen in deze omschrijving.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Koop deze verrassend nette Audi RS 4 op domeinen voor weinig

Audi onthult de snelste RS 4 aller tijden, maar helaas komt ie niet naar Nederland

Audi durfde vroeger te zeggen dat asociale mensen in Duitse sedans reden

Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7

Kerel bouwt Audi A4 van 700 euro om tot geloofwaardige Audi R8

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Audi S4 Avant 3.0 TDI Quattro

Audi S4 met 1.400 pk blaast differentieel op

Audi A4-facelift is een kleine A6

De Audi S4 B6 is goedkoper dan een Aygo

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
