Iedere zakenman met een te krappe agenda kan opgelucht ademhalen. De nieuwe Audi S8 is hier om je reistijd te halveren. Zonder dieselmotor, maar mét mild hybridesysteem. En tal van andere technologische foefjes. Want je bent topmodel of je bent het niet. Toch?
Een 4.0 TFSI biturbo V8 staat klaar om de Audi S8 te voorzien van de nodige pep. 571 pk en 800 Nm zijn de exacte cijfers en geef toe, die liegen er niet om. Hoe snel de rappe zakensedan vanuit stilstand naar de 100 km/u schiet, is nog niet bekend. Z’n topsnelheid daarentegen is voorspelbaar: de Audi S8 is begrensd op 250 km/u. Uiteraard is hij uitgerust met quattro-vierwielaandrijving.
Hoe zit het met dat milde hybridesysteem in de Audi S8?
Audi denkt graag met je mee als het gaat om zuinig(er) rijden, dus krijgt de 4,0-liter V8 een klein beetje hulp die volgens het merk een brandstofbesparing van 0,8 l/100 km oplevert. Actieve cilinderuitschakeling moet ook bijdragen aan de zuinigheid.
Rechtuit blazen moet prima lukken, maar Audi zorgde er ook voor dat de S8, toch geen kleine jongen, zich lekker laat sturen. Onder meer door ‘m actieve demping te geven, vierwielbesturing, een sportdifferentieel en actieve luchtvering. Dat laatste kan elk wiel afzonderlijk optillen of naar beneden duwen. Scheelt je weer hellen bij snel optrekken en duiken bij hard remmen.
Over die remmen gesproken: je kunt je Audi S8 optioneel uitrusten met koolstof-keramische schijfremmen met een diameter van 420 millimeter voor en 370 millimeter achter. Scheelt je, inclusief remklauwen, 9,6 kilo ten opzichte van gietijzeren exemplaren.
Het design van de Audi S8
De strakke lijnen van de A8 is ie uiteraard niet kwijtgeraakt. Maar die zijn wel opgefluft met S-accenten. Denk aan groot velgspul, dubbele uitlaat en een andere voorbumper en dorpels. Audi rept ook over een optioneel Black Styling-pakket, maar wat dat precies inhoudt, komt nog niet aan het licht.
Audi zou Audi niet zijn als het van de S8 geen technologisch huzarenstukje zou maken. Twee schermen binnenin laten je vrijwel alle functies bedienen. Hou je je aanraakschermpjes liever vingerafdrukvrij, dan kun je ook spraakcommando’s op de sportieve luxesedan afvuren. Die commando’s hoef je niet uit te spreken à la Robin uit Bassie en Adriaan, je kunt je vragen op een natuurlijke manier stellen. De antwoorden haalt de S8 uit de cloud of uit informatie die al is opgeslagen in de auto.
Omdat Audi ook wel weet dat je zulke luxe niet zomaar binnentreedt, wordt de S8 tot 50 millimeter hoger op zijn poten gezet op het moment dat je de deur opent. Een sympathieke feature – door de knieën gaan is voor niemand een pretje. De prijzen van de nieuwe Audi S8 worden later bekend gemaakt.
Reacties