
Iedere zakenman met een te krappe agenda kan opgelucht ademhalen. De nieuwe Audi S8 is hier om je reistijd te halveren. Zonder dieselmotor, maar mét mild hybridesysteem. En tal van andere technologische foefjes. Want je bent topmodel of je bent het niet. Toch?
Een 4.0 TFSI biturbo V8 staat klaar om de Audi S8 te voorzien van de nodige pep. 571 pk en 800 Nm zijn de exacte cijfers en geef toe, die liegen er niet om. Hoe snel de rappe zakensedan vanuit stilstand naar de 100 km/u schiet, is nog niet bekend. Z’n topsnelheid daarentegen is voorspelbaar: de Audi S8 is begrensd op 250 km/u. Uiteraard is hij uitgerust met quattro-vierwielaandrijving.
Hoe zit het met dat milde hybridesysteem in de Audi S8?
Audi denkt graag met je mee als het gaat om zuinig(er) rijden, dus krijgt de 4,0-liter V8 een klein beetje hulp die volgens het merk een brandstofbesparing van 0,8 l/100 km oplevert. Actieve cilinderuitschakeling moet ook bijdragen aan de zuinigheid.
Rechtuit blazen moet prima lukken, maar Audi zorgde er ook voor dat de S8, toch geen kleine jongen, zich lekker laat sturen. Onder meer door ‘m actieve demping te geven, vierwielbesturing, een sportdifferentieel en actieve luchtvering. Dat laatste kan elk wiel afzonderlijk optillen of naar beneden duwen. Scheelt je weer hellen bij snel optrekken en duiken bij hard remmen.
Over die remmen gesproken: je kunt je Audi S8 optioneel uitrusten met koolstof-keramische schijfremmen met een diameter van 420 millimeter voor en 370 millimeter achter. Scheelt je, inclusief remklauwen, 9,6 kilo ten opzichte van gietijzeren exemplaren.
Het design van de Audi S8
De strakke lijnen van de A8 is ie uiteraard niet kwijtgeraakt. Maar die zijn wel opgefluft met S-accenten. Denk aan groot velgspul, dubbele uitlaat en een andere voorbumper en dorpels. Audi rept ook over een optioneel Black Styling-pakket, maar wat dat precies inhoudt, komt nog niet aan het licht.
Audi zou Audi niet zijn als het van de S8 geen technologisch huzarenstukje zou maken. Twee schermen binnenin laten je vrijwel alle functies bedienen. Hou je je aanraakschermpjes liever vingerafdrukvrij, dan kun je ook spraakcommando’s op de sportieve luxesedan afvuren. Die commando’s hoef je niet uit te spreken à la Robin uit Bassie en Adriaan, je kunt je vragen op een natuurlijke manier stellen. De antwoorden haalt de S8 uit de cloud of uit informatie die al is opgeslagen in de auto.
Omdat Audi ook wel weet dat je zulke luxe niet zomaar binnentreedt, wordt de S8 tot 50 millimeter hoger op zijn poten gezet op het moment dat je de deur opent. Een sympathieke feature – door de knieën gaan is voor niemand een pretje. De prijzen van de nieuwe Audi S8 worden later bekend gemaakt.


Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Deze Audi S8 met 1.200+ pk kan van jou zijn (en het zou de krachtigste ter wereld zijn)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi S8 (2001) vs Audi S8 (2021)

Abt Audi S8 komt je 700 pk inmasseren

Audi S8 V10 met Brilliant Exhaust

Audi S8

Audi S8 op de Nürburgring gespot

Straatrace tussen BMW M4 en Audi S8 eindigt in brokken

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden
