
Iedere zakenman met een te krappe agenda kan opgelucht ademhalen. De nieuwe Audi S8 is hier om je reistijd te halveren. Zonder dieselmotor, maar mét mild hybridesysteem. En tal van andere technologische foefjes. Want je bent topmodel of je bent het niet. Toch?
Een 4.0 TFSI biturbo V8 staat klaar om de Audi S8 te voorzien van de nodige pep. 571 pk en 800 Nm zijn de exacte cijfers en geef toe, die liegen er niet om. Hoe snel de rappe zakensedan vanuit stilstand naar de 100 km/u schiet, is nog niet bekend. Z’n topsnelheid daarentegen is voorspelbaar: de Audi S8 is begrensd op 250 km/u. Uiteraard is hij uitgerust met quattro-vierwielaandrijving.
Hoe zit het met dat milde hybridesysteem in de Audi S8?
Audi denkt graag met je mee als het gaat om zuinig(er) rijden, dus krijgt de 4,0-liter V8 een klein beetje hulp die volgens het merk een brandstofbesparing van 0,8 l/100 km oplevert. Actieve cilinderuitschakeling moet ook bijdragen aan de zuinigheid.
Rechtuit blazen moet prima lukken, maar Audi zorgde er ook voor dat de S8, toch geen kleine jongen, zich lekker laat sturen. Onder meer door ‘m actieve demping te geven, vierwielbesturing, een sportdifferentieel en actieve luchtvering. Dat laatste kan elk wiel afzonderlijk optillen of naar beneden duwen. Scheelt je weer hellen bij snel optrekken en duiken bij hard remmen.
Over die remmen gesproken: je kunt je Audi S8 optioneel uitrusten met koolstof-keramische schijfremmen met een diameter van 420 millimeter voor en 370 millimeter achter. Scheelt je, inclusief remklauwen, 9,6 kilo ten opzichte van gietijzeren exemplaren.
Het design van de Audi S8
De strakke lijnen van de A8 is ie uiteraard niet kwijtgeraakt. Maar die zijn wel opgefluft met S-accenten. Denk aan groot velgspul, dubbele uitlaat en een andere voorbumper en dorpels. Audi rept ook over een optioneel Black Styling-pakket, maar wat dat precies inhoudt, komt nog niet aan het licht.
Audi zou Audi niet zijn als het van de S8 geen technologisch huzarenstukje zou maken. Twee schermen binnenin laten je vrijwel alle functies bedienen. Hou je je aanraakschermpjes liever vingerafdrukvrij, dan kun je ook spraakcommando’s op de sportieve luxesedan afvuren. Die commando’s hoef je niet uit te spreken à la Robin uit Bassie en Adriaan, je kunt je vragen op een natuurlijke manier stellen. De antwoorden haalt de S8 uit de cloud of uit informatie die al is opgeslagen in de auto.
Omdat Audi ook wel weet dat je zulke luxe niet zomaar binnentreedt, wordt de S8 tot 50 millimeter hoger op zijn poten gezet op het moment dat je de deur opent. Een sympathieke feature – door de knieën gaan is voor niemand een pretje. De prijzen van de nieuwe Audi S8 worden later bekend gemaakt.


Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Audi S8 (2001) vs Audi S8 (2021)

Abt Audi S8 komt je 700 pk inmasseren

Audi S8 V10 met Brilliant Exhaust

Audi S8

Audi S8 op de Nürburgring gespot

Straatrace tussen BMW M4 en Audi S8 eindigt in brokken

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
