
Het kan tegenwoordig alle kanten op bij Audi. Diesel, benzine, elektrisch – zeg het maar. De grote SQ8 en SQ7 leverden hun dieselmotoren bijvoorbeeld in voor een benzinemotor, maar de Audi SQ5 TDI facelift houdt het voorlopig toch bij een diesel. En hoewel de SQ5 pas een jaartje oud is, mag hij nu al onder het mes voor een kosmetische ingreep. De vernieuwde SUV krijgt dezelfde wijzingen als de reguliere Q5, dus met name de nieuwe koplampen en achterlichten. Wie voor de oled-achterlichten gaat, kan kiezen uit drie verschillende designs.
Specificaties Audi SQ5 TDI facelift
Audi spreekt over een ‘nieuwe versie’ van de 3,0-liter V6, maar de specificaties zijn identiek aan die van de SQ5 van vorig jaar. Dat betekent 341 pk, 700 Nm en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. De top is begrensd op 250 km/u en een mild-hybridesysteem moet het verbruik iets indammen. Schakelen doet altijd een automaat voor je. Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen worden geleid en maximaal 85 procent naar de achterwielen. Een sportdifferentieel op de achteras is optioneel.
Nog even over die achterlichten
De optionele oled-achterlichten bestaan uit drie blokken per achterlicht van elk zes segmenten. Al bij het samenstellen kies je uit één van de drie ontwerpen. De Audi SQ5 TDI facelift van je collega kan dus andere achterlichten hebben. Het verschil in design zie je als je de auto ontgrendelt bij de Leaving Home-functie. En op het moment dat de verlichting blijft branden als je uitstapt. Ook gaan de lampen branden als de auto geparkeerd staat en er iemand in de buurt komt met zijn of haar auto.
Als je de Dynamic-stand van de Audi SQ5 TDI inschakelt, veranderen de achterlichten nog eens van ontwerp. Zo laat je aan andere weggebruikers zien dat je klaar bent voor een stoplichtsprintje, of zoiets. Tevens signaleer je aan de politie dat ze jou even in de gaten moeten houden. In de Q5 niet zo’n punt, maar in de SQ5 is het niet heel lastig om illegale snelheden te halen als je wegknalt bij een stoplicht.
Meer van TopGear


Minder ruimte voor meer geld: dit is de nieuwe Audi Q5 Sportback

Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen

Ja geef mjj maar en Diesel
Waarom geen benzine SQ5