
Het kan tegenwoordig alle kanten op bij Audi. Diesel, benzine, elektrisch – zeg het maar. De grote SQ8 en SQ7 leverden hun dieselmotoren bijvoorbeeld in voor een benzinemotor, maar de Audi SQ5 TDI facelift houdt het voorlopig toch bij een diesel. En hoewel de SQ5 pas een jaartje oud is, mag hij nu al onder het mes voor een kosmetische ingreep. De vernieuwde SUV krijgt dezelfde wijzingen als de reguliere Q5, dus met name de nieuwe koplampen en achterlichten. Wie voor de oled-achterlichten gaat, kan kiezen uit drie verschillende designs.
Specificaties Audi SQ5 TDI facelift
Audi spreekt over een ‘nieuwe versie’ van de 3,0-liter V6, maar de specificaties zijn identiek aan die van de SQ5 van vorig jaar. Dat betekent 341 pk, 700 Nm en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. De top is begrensd op 250 km/u en een mild-hybridesysteem moet het verbruik iets indammen. Schakelen doet altijd een automaat voor je. Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen worden geleid en maximaal 85 procent naar de achterwielen. Een sportdifferentieel op de achteras is optioneel.
Nog even over die achterlichten
De optionele oled-achterlichten bestaan uit drie blokken per achterlicht van elk zes segmenten. Al bij het samenstellen kies je uit één van de drie ontwerpen. De Audi SQ5 TDI facelift van je collega kan dus andere achterlichten hebben. Het verschil in design zie je als je de auto ontgrendelt bij de Leaving Home-functie. En op het moment dat de verlichting blijft branden als je uitstapt. Ook gaan de lampen branden als de auto geparkeerd staat en er iemand in de buurt komt met zijn of haar auto.
Als je de Dynamic-stand van de Audi SQ5 TDI inschakelt, veranderen de achterlichten nog eens van ontwerp. Zo laat je aan andere weggebruikers zien dat je klaar bent voor een stoplichtsprintje, of zoiets. Tevens signaleer je aan de politie dat ze jou even in de gaten moeten houden. In de Q5 niet zo’n punt, maar in de SQ5 is het niet heel lastig om illegale snelheden te halen als je wegknalt bij een stoplicht.
Meer van TopGear


Minder ruimte voor meer geld: dit is de nieuwe Audi Q5 Sportback

Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Ja geef mjj maar en Diesel
Waarom geen benzine SQ5