
Het kan tegenwoordig alle kanten op bij Audi. Diesel, benzine, elektrisch – zeg het maar. De grote SQ8 en SQ7 leverden hun dieselmotoren bijvoorbeeld in voor een benzinemotor, maar de Audi SQ5 TDI facelift houdt het voorlopig toch bij een diesel. En hoewel de SQ5 pas een jaartje oud is, mag hij nu al onder het mes voor een kosmetische ingreep. De vernieuwde SUV krijgt dezelfde wijzingen als de reguliere Q5, dus met name de nieuwe koplampen en achterlichten. Wie voor de oled-achterlichten gaat, kan kiezen uit drie verschillende designs.
Specificaties Audi SQ5 TDI facelift
Audi spreekt over een ‘nieuwe versie’ van de 3,0-liter V6, maar de specificaties zijn identiek aan die van de SQ5 van vorig jaar. Dat betekent 341 pk, 700 Nm en een 0-100-tijd van 5,1 seconden. De top is begrensd op 250 km/u en een mild-hybridesysteem moet het verbruik iets indammen. Schakelen doet altijd een automaat voor je. Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen worden geleid en maximaal 85 procent naar de achterwielen. Een sportdifferentieel op de achteras is optioneel.
Nog even over die achterlichten
De optionele oled-achterlichten bestaan uit drie blokken per achterlicht van elk zes segmenten. Al bij het samenstellen kies je uit één van de drie ontwerpen. De Audi SQ5 TDI facelift van je collega kan dus andere achterlichten hebben. Het verschil in design zie je als je de auto ontgrendelt bij de Leaving Home-functie. En op het moment dat de verlichting blijft branden als je uitstapt. Ook gaan de lampen branden als de auto geparkeerd staat en er iemand in de buurt komt met zijn of haar auto.
Als je de Dynamic-stand van de Audi SQ5 TDI inschakelt, veranderen de achterlichten nog eens van ontwerp. Zo laat je aan andere weggebruikers zien dat je klaar bent voor een stoplichtsprintje, of zoiets. Tevens signaleer je aan de politie dat ze jou even in de gaten moeten houden. In de Q5 niet zo’n punt, maar in de SQ5 is het niet heel lastig om illegale snelheden te halen als je wegknalt bij een stoplicht.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ja geef mjj maar en Diesel
Waarom geen benzine SQ5