
Toen de Audi SQ7 TDI geïntroduceerd werd, waren S-modellen met een dieselmotor eerder uitzondering dan regel. Nu is het precies andersom: de S4 tot en met de S7 hebben een V6-dieselmotor. Grappig zou zijn als de Audi SQ7-facelift dan weer een benzinemotor krijgt, maar dat is niet zo.
De Audi SQ7-facelift verandert voornamelijk optisch en motorisch wisselt er weinig. Dat betekent een 4,0-liter V8-dieselmotor met 435 pk en 900 Nm, waarvan het koppel in principe op ieder moment beschikbaar is door drie compressors. Onderin de toeren zorgt een elektrische turbo voor lucht naar de motor en bovenin nemen twee turbo’s het over.
De Audi SQ7-facelift sprint, net als de voorgaande versie, in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is een Duitse 250 km/u. Elke SQ7 komt met een automaat en vierwielaandrijving. Actieve elektromechanische rolstabilisatie elimineert zo veel mogelijk het overhellen van de flinke koets.
Verder volgt de Audi SQ7-facelift in grote lijnen de ontwikkelingen van de Q7-facelift. De meest ingrijpende verandering vind je in het interieur: in de middenconsole plaatst Audi nu twee schermen, waarbij de onderste met name gebruikt wordt om de temperatuur te regelen. Vanaf september kun je ‘m bestellen.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
