
Toen de Audi SQ7 TDI geïntroduceerd werd, waren S-modellen met een dieselmotor eerder uitzondering dan regel. Nu is het precies andersom: de S4 tot en met de S7 hebben een V6-dieselmotor. Grappig zou zijn als de Audi SQ7-facelift dan weer een benzinemotor krijgt, maar dat is niet zo.
De Audi SQ7-facelift verandert voornamelijk optisch en motorisch wisselt er weinig. Dat betekent een 4,0-liter V8-dieselmotor met 435 pk en 900 Nm, waarvan het koppel in principe op ieder moment beschikbaar is door drie compressors. Onderin de toeren zorgt een elektrische turbo voor lucht naar de motor en bovenin nemen twee turbo’s het over.
De Audi SQ7-facelift sprint, net als de voorgaande versie, in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is een Duitse 250 km/u. Elke SQ7 komt met een automaat en vierwielaandrijving. Actieve elektromechanische rolstabilisatie elimineert zo veel mogelijk het overhellen van de flinke koets.
Verder volgt de Audi SQ7-facelift in grote lijnen de ontwikkelingen van de Q7-facelift. De meest ingrijpende verandering vind je in het interieur: in de middenconsole plaatst Audi nu twee schermen, waarbij de onderste met name gebruikt wordt om de temperatuur te regelen. Vanaf september kun je ‘m bestellen.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Audi SQ7 en SQ8 krijgen benzinemotor

De nieuwe auto van Snelle

Audi zet nu al eerste stappen om het Mercedes moeilijk te gaan maken in de F1

De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024



Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Wat is de beste auto voor een achtervolging? De Audi RS 3, Dodge Hellcat of de Ford F-150 Raptor?


Kerel speelt agentje in Audi van zijn vader, komt echte politie-Audi tegen


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf


Ook de Polestar 2 krijgt achterwielaandrijving en meer vermogen (plus een nieuwe neus)


De nieuwe Mercedes-AMG CLA 45 heeft nog steeds de krachtigste viercilinder ter wereld


Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving


De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken


Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit


Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?


Land Rover Range Rover P440e review: De vijand van het CJIB


Nederlandse dealer verkoopt maar liefst zes (!) nieuwe Mercedes G-klasse 4×4-2’s


Mercedes EQS SUV 450 review: Een tempel van de hi-tech


De Mazda CX-90 krijgt zes-in-lijn, de krachtigste benzinemotor van het merk ooit


Waarom de Range Rover onze Luxeauto van het Jaar 2022 is


Bruder EXP-6: Op pad met de ruigste caravan ter wereld achter een LaRo Defender



Duitse minister van milieu kritisch over E10-brandstof: ‘Planten horen niet in de benzinetank’



De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024



Audi presenteert de Activesphere: deels luxe crossover, deels pick-up


Deze Mercedes SLR McLaren Stirling Moss gaat zo goed als nieuw onder de hamer


De Porsche Vision 357 toont hoe een Porsche eruit had gezien als het merk vandaag werd opgericht


Deze BMW 1602 is gemaakt van koolstofvezel en heeft de motor van een M3


Helaas, zelfs met het nieuwe rijbewijs B mag je nog steeds geen Mercedes 6×6 besturen



Duitse minister van milieu kritisch over E10-brandstof: ‘Planten horen niet in de benzinetank’


Je kunt je oude Game Boy (met een kabeltje) gebruiken als schermpje in je auto


Even schrikken: Tesla-rijder claimt dat het stuur spontaan loslaat op de snelweg


Bezopen: In dit Europese land haalt iedereen gewoon rechts in


Reacties