
Toen de Audi SQ7 TDI geïntroduceerd werd, waren S-modellen met een dieselmotor eerder uitzondering dan regel. Nu is het precies andersom: de S4 tot en met de S7 hebben een V6-dieselmotor. Grappig zou zijn als de Audi SQ7-facelift dan weer een benzinemotor krijgt, maar dat is niet zo.
De Audi SQ7-facelift verandert voornamelijk optisch en motorisch wisselt er weinig. Dat betekent een 4,0-liter V8-dieselmotor met 435 pk en 900 Nm, waarvan het koppel in principe op ieder moment beschikbaar is door drie compressors. Onderin de toeren zorgt een elektrische turbo voor lucht naar de motor en bovenin nemen twee turbo’s het over.
De Audi SQ7-facelift sprint, net als de voorgaande versie, in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is een Duitse 250 km/u. Elke SQ7 komt met een automaat en vierwielaandrijving. Actieve elektromechanische rolstabilisatie elimineert zo veel mogelijk het overhellen van de flinke koets.
Verder volgt de Audi SQ7-facelift in grote lijnen de ontwikkelingen van de Q7-facelift. De meest ingrijpende verandering vind je in het interieur: in de middenconsole plaatst Audi nu twee schermen, waarbij de onderste met name gebruikt wordt om de temperatuur te regelen. Vanaf september kun je ‘m bestellen.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze BMW i7 heeft ‘de heilige graal onder de batterijen’ en kan in één ruk naar Milaan rijden vanuit Nederland

Nooit meer banden wisselen? Nieuwe band van Michelin zou een belangrijk probleem moeten oplossen

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Last van hooikoorts? Met dit simpele trucje ben je snel verlost van je jeukende ogen en loopneus

De politie legt uit wat je nooit mag doen als je een traumaheli ziet landen op de snelweg
