
Die huiveringwekkende, rasperige huil die je afgelopen weekend in de verte dacht te horen, dat was de onthulling van de nieuwe Audi TT RS in Beijing. Tegen de trend in heeft Audi voor hun topcoupeetje namelijk geen opgepepte viercilinder uit het schap getrokken; nee, de RS krijgt een nieuw ontwikkelde vijfcilinder turbo. En we hoorden dat het goed was.
De nieuwe motor in de hevig bespoilerde TT levert maar liefst 60 pk meer dan voorheen en komt nu dus op een totaal van 400 pk, in combinatie met een slopend koppel van 480 Nm tussen 1.700 en 5.850 toeren. Het resultaat is een 0-naar-100-sprint in 3,7 seconden, of 3,9 seconden voor de iets zwaardere TT RS Roadster. De topsnelheid is als vanouds begrensd op 250 km/u, of 280 km/u als je dat per se wilt.
De TT RS heeft altijd een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Koolstof-keramische remmen zijn een optie, net als 20 inch velgen (19 inch is standaard) en een RS-sportonderstel met magnetische dempers. Audi belooft verder een lage zitpositie en bijzonder direct stuurgedrag. In het interieur vinden we naast de bekende virtual cockpit een nieuw RS-stuur met Ferrari-achtige knoppen voor het starten van de motor en het selecteren van rij-modi. Oled-achterlichten – voor het eerst toegepast op een productiemodel van Audi – en matrix-led-koplampen zorgen optioneel voor de extra moderne look die je bij een topmodel van het merk verwacht.
Audi's nieuwe extreme TT'tjes komen in de herfst op de markt. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
