
Die huiveringwekkende, rasperige huil die je afgelopen weekend in de verte dacht te horen, dat was de onthulling van de nieuwe Audi TT RS in Beijing. Tegen de trend in heeft Audi voor hun topcoupeetje namelijk geen opgepepte viercilinder uit het schap getrokken; nee, de RS krijgt een nieuw ontwikkelde vijfcilinder turbo. En we hoorden dat het goed was.
De nieuwe motor in de hevig bespoilerde TT levert maar liefst 60 pk meer dan voorheen en komt nu dus op een totaal van 400 pk, in combinatie met een slopend koppel van 480 Nm tussen 1.700 en 5.850 toeren. Het resultaat is een 0-naar-100-sprint in 3,7 seconden, of 3,9 seconden voor de iets zwaardere TT RS Roadster. De topsnelheid is als vanouds begrensd op 250 km/u, of 280 km/u als je dat per se wilt.
De TT RS heeft altijd een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Koolstof-keramische remmen zijn een optie, net als 20 inch velgen (19 inch is standaard) en een RS-sportonderstel met magnetische dempers. Audi belooft verder een lage zitpositie en bijzonder direct stuurgedrag. In het interieur vinden we naast de bekende virtual cockpit een nieuw RS-stuur met Ferrari-achtige knoppen voor het starten van de motor en het selecteren van rij-modi. Oled-achterlichten – voor het eerst toegepast op een productiemodel van Audi – en matrix-led-koplampen zorgen optioneel voor de extra moderne look die je bij een topmodel van het merk verwacht.
Audi's nieuwe extreme TT'tjes komen in de herfst op de markt. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
