
Die huiveringwekkende, rasperige huil die je afgelopen weekend in de verte dacht te horen, dat was de onthulling van de nieuwe Audi TT RS in Beijing. Tegen de trend in heeft Audi voor hun topcoupeetje namelijk geen opgepepte viercilinder uit het schap getrokken; nee, de RS krijgt een nieuw ontwikkelde vijfcilinder turbo. En we hoorden dat het goed was.
De nieuwe motor in de hevig bespoilerde TT levert maar liefst 60 pk meer dan voorheen en komt nu dus op een totaal van 400 pk, in combinatie met een slopend koppel van 480 Nm tussen 1.700 en 5.850 toeren. Het resultaat is een 0-naar-100-sprint in 3,7 seconden, of 3,9 seconden voor de iets zwaardere TT RS Roadster. De topsnelheid is als vanouds begrensd op 250 km/u, of 280 km/u als je dat per se wilt.
De TT RS heeft altijd een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Koolstof-keramische remmen zijn een optie, net als 20 inch velgen (19 inch is standaard) en een RS-sportonderstel met magnetische dempers. Audi belooft verder een lage zitpositie en bijzonder direct stuurgedrag. In het interieur vinden we naast de bekende virtual cockpit een nieuw RS-stuur met Ferrari-achtige knoppen voor het starten van de motor en het selecteren van rij-modi. Oled-achterlichten – voor het eerst toegepast op een productiemodel van Audi – en matrix-led-koplampen zorgen optioneel voor de extra moderne look die je bij een topmodel van het merk verwacht.
Audi's nieuwe extreme TT'tjes komen in de herfst op de markt. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
