Die huiveringwekkende, rasperige huil die je afgelopen weekend in de verte dacht te horen, dat was de onthulling van de nieuwe Audi TT RS in Beijing. Tegen de trend in heeft Audi voor hun topcoupeetje namelijk geen opgepepte viercilinder uit het schap getrokken; nee, de RS krijgt een nieuw ontwikkelde vijfcilinder turbo. En we hoorden dat het goed was.
De nieuwe motor in de hevig bespoilerde TT levert maar liefst 60 pk meer dan voorheen en komt nu dus op een totaal van 400 pk, in combinatie met een slopend koppel van 480 Nm tussen 1.700 en 5.850 toeren. Het resultaat is een 0-naar-100-sprint in 3,7 seconden, of 3,9 seconden voor de iets zwaardere TT RS Roadster. De topsnelheid is als vanouds begrensd op 250 km/u, of 280 km/u als je dat per se wilt.
De TT RS heeft altijd een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. Koolstof-keramische remmen zijn een optie, net als 20 inch velgen (19 inch is standaard) en een RS-sportonderstel met magnetische dempers. Audi belooft verder een lage zitpositie en bijzonder direct stuurgedrag. In het interieur vinden we naast de bekende virtual cockpit een nieuw RS-stuur met Ferrari-achtige knoppen voor het starten van de motor en het selecteren van rij-modi. Oled-achterlichten – voor het eerst toegepast op een productiemodel van Audi – en matrix-led-koplampen zorgen optioneel voor de extra moderne look die je bij een topmodel van het merk verwacht.
Audi's nieuwe extreme TT'tjes komen in de herfst op de markt. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Reacties