De Audi-vijfcilinder blijft leven

De 2,5-liter vijf-in-lijn met 400 pk gaat voorlopig nergens heen

Audi 2.5 TFSI vijfcilinder turbo motor
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Prijs Audi RS 3 sportback
Prijs Audi RS 3 sportback
Audi 2.5 TFSI vijfcilinder turbo motor
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Audi TT RS Facelift 2019 blauw
Prijs Audi RS 3 sportback
Prijs Audi RS 3 sportback

De Europese Unie is bezig met een razzia tegen alles wat benzine omzet in beweging en rijplezier. Onze kinderen zullen van twaalfcilinders en atmosferische blokken alleen nog de sterke verhalen kennen. Motorenportfolio’s worden teruggebracht en de grootste slurpers genadeloos tegen de muur gezet.

Nu zou het heel logisch zijn als Audi de laatst overgebleven vijfcilinder, net als Volvo dat bijvoorbeeld deed, zou schrappen. Ze hebben immers een viercilinder die met het grootste gemak de gewenste power levert. De volgende generatie Audi RS 3 zou dan net als de concurrenten een viercilinder krijgen.

Volgens Oliver Hoffmann, het hoofd van Audi Sport, is dat gelukkig niet het geval. ‘Het is lastiger [om de motor in leven te houden]’, vertelt hij aan Whichcar. ‘Voor de EU7-emissiestandaard hebben we concepten voor al onze motoren. Het is slechts een kwestie van hoeveel geld we willen uitgeven om de doelen te bereiken.’

‘Voor de vijfcilinder hebben we een heel, heel goed concept om deze standaard te halen’, vult hij aan. Annette Möllhoff, productplanner bij Audi Sport, is het eens met haar baas: ‘Voor ons is de vijfcilinder sterk verwikkeld met het erfgoed van Audi. Het is ons voornaamste verkoopargument voor deze modellen.’

Audi houdt de vijfcilinder dus in leven voor de volgende generatie modellen. Het is nog even de vraag welke Audi’s de motoren zullen krijgen. De Audi TT keert volgens de geruchten niet terug voor een volgende generatie, dus waarschijnlijk is de motor voorbehouden aan de volgende RS Q3 en RS 3. Volkswagen gaat er wellicht ook mee aan de haal voor de Golf; daarvan zijn ook al testmodellen gespot.

Reacties
  1. […] Der Audi Fünfzylinder bleibt am Leben – topgear.nl / … […]

  2. Michael ZSN zegt op 27 juli 2019 om 09:50:

    Ja en nee, ik refereer aan de 174pk 5 cilinder multivan van 2007 waar ik nu “al” 473.xxx km mee rij. Enigste grote kostenpost was een nieuwe cilinderkop omdat de verstuivers los in de kop lagen te klapperen, maar verder probleemloos loopt. Mooi rustig en niet zo zenuwachtig als de nieuwe 180/204 pk overgeblazen 4 cilinder blokjes.

  3. Herman zegt op 25 juli 2019 om 19:54:

    Ik denk dat hij refereert naar de onverwoestbare en o zo fijne 5 cilinder tdi die in de T4 lag . Klonk mooi beresterk en al viel hij van een flat gebouw dan nog was hij niet kapot! Ik heb voorbeelden van een miljoen kilometers , and Still going strong 👊

  4. Michael ZSN zegt op 24 juli 2019 om 18:22:

    Nu die 5 cilinder omtoveren naar een Euro 7 dieselversie en weer beschikbaar maken voor VW transporters/mulitivans. Dan kunnen die prutserige 4 cilinder schroothoopjes in de oud ijzer bak . . Dan hebben we weer wat betrouwbaars en kracht onder de motorkap . . en vergeet die fijne 5cil. roffel niet . .

    • Nick zegt op 25 juli 2019 om 10:57:

      Om de 5 pitter TDI van de T5 betrouwbaar te noemen.. gaat ook wel beetje een brug te ver.. het geluid en de kracht ben ik volkomen met je eens.

      • Michel zegt op 26 juli 2019 om 23:51:

        Die 174 pk versie was niet zo best

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws