
De Europese Unie is bezig met een razzia tegen alles wat benzine omzet in beweging en rijplezier. Onze kinderen zullen van twaalfcilinders en atmosferische blokken alleen nog de sterke verhalen kennen. Motorenportfolio’s worden teruggebracht en de grootste slurpers genadeloos tegen de muur gezet.
Nu zou het heel logisch zijn als Audi de laatst overgebleven vijfcilinder, net als Volvo dat bijvoorbeeld deed, zou schrappen. Ze hebben immers een viercilinder die met het grootste gemak de gewenste power levert. De volgende generatie Audi RS 3 zou dan net als de concurrenten een viercilinder krijgen.
Volgens Oliver Hoffmann, het hoofd van Audi Sport, is dat gelukkig niet het geval. ‘Het is lastiger [om de motor in leven te houden]’, vertelt hij aan Whichcar. ‘Voor de EU7-emissiestandaard hebben we concepten voor al onze motoren. Het is slechts een kwestie van hoeveel geld we willen uitgeven om de doelen te bereiken.’
‘Voor de vijfcilinder hebben we een heel, heel goed concept om deze standaard te halen’, vult hij aan. Annette Möllhoff, productplanner bij Audi Sport, is het eens met haar baas: ‘Voor ons is de vijfcilinder sterk verwikkeld met het erfgoed van Audi. Het is ons voornaamste verkoopargument voor deze modellen.’
Audi houdt de vijfcilinder dus in leven voor de volgende generatie modellen. Het is nog even de vraag welke Audi’s de motoren zullen krijgen. De Audi TT keert volgens de geruchten niet terug voor een volgende generatie, dus waarschijnlijk is de motor voorbehouden aan de volgende RS Q3 en RS 3. Volkswagen gaat er wellicht ook mee aan de haal voor de Golf; daarvan zijn ook al testmodellen gespot.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi RS Q3 eindigt in berm na achtervolging

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi Q3 Sportback 35 TFSI MHEV

Zo is de natuur: Audi A3 probeert verkoelende slok water te nemen, komt vast te zitten

De Audi RS 3 van Manhart krijgt 500 pk en gouden randjes

Deze oude Audi 200 Avant is eigenlijk een fenomenale sleeper

Audi RS 6 crasht na weddenschap, en blijkt niet de enige te zijn

Driftende Mercedes-AMG E 63 S crasht tegen Audi RS 6

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Audi RS Q3 (2020) vs Audi Quattro (1980)

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ vs Audi RS Q3 Sportback

Audi RS Q3

Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback zijn hier

Dit zijn de aankomende Audi RS-modellen

Audi RS: ’wij bouwen geen hybride hypercar’

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi TT Safari is een offroad-ster

Elektrische Audi TT RS kun je bij de Lidl halen

De snelste Audi’s van dit moment

Audi TT RS-facelift: nog altijd bloedsnel

De Audi RS 3 van Manhart krijgt 500 pk en gouden randjes

De Audi RS 3 Limousine maakt ons verdrietig voor een elektrische toekomst

Buitenspelen in de Audi RS 3, BMW M3, Porsche 911 en Lamborghini Aventador SVJ

Abt Audi RS 3 doet er nog eens 60 pk bij voor 300 km/u

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Nederlandse Audi RS 3 crasht op de Nürburgring

Skoda Enyaq Coupé RS iV: hoe rijdt de eerste elektrische RS van Skoda?

Jeep is nu een hybridemerk. Hoe rijdt de Jeep Compass E-Hybrid?

De Mazda CX-5 blijft een prima keuze, al moet je één optie nooit aanvinken

Is de Jeep Renegade e-Hybrid dan wel de auto die je op de hoek van elke straat gaat zien?

De BMW X1 is helemaal nieuw en brengt de elektrische BMW iX1 mee

Alle Nederlandse prijzen van de Alfa Romeo Tonale Hybrid zijn bekend

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Waarom de Opel Astra iets minder praktisch is dan de Peugeot 308 met dezelfde techniek

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

De aankomende BMW M2 is het laatste M-model zonder elektrificatie

De Audi RS 3 van Manhart krijgt 500 pk en gouden randjes

The Stig jaagt de Maserati MC20 over het TopGear-circuit

Bugatti Chiron breekt record duurste nieuwe auto van Nederland: voor het eerst 4+ miljoen euro

Eerste Aston Martin Valkyrie staat op Nederlands kenteken (en kostte 3+ miljoen euro)

Komt de Veilside Mazda RX-7 van Han terug in Fast X?

Kijk hoe deze YouTuber een prachtige Nissan Skyline R32 GT-R expres sloopt

McLaren 600LT komt vast te zitten onder vangrail na crash

Auto’s die nu ’oud’ zijn, zijn beter dan de oude auto’s van vroeger

Wil je bezwaar maken nadat je rijbewijs is ingevorderd voor alcohol achter het stuur?

Datingcoach verbijsterd: Dennis monteerde een herriepijp maar kan nog steeds geen date krijgen

Huh? BMW adviseert bestuurders om toch wel je knipperlichten te gebruiken

Hogere boetes voor SUV’s omdat ze gevaarlijker zijn voor omstanders?

Michael ZSN says at 27 juli 2019:
Ja en nee, ik refereer aan de 174pk 5 cilinder multivan van 2007 waar ik nu “al” 473.xxx km mee rij. Enigste grote kostenpost was een nieuwe cilinderkop omdat de verstuivers los in de kop lagen te klapperen, maar verder probleemloos loopt. Mooi rustig en niet zo zenuwachtig als de nieuwe 180/204 pk overgeblazen 4 cilinder blokjes.
Herman says at 25 juli 2019:
Ik denk dat hij refereert naar de onverwoestbare en o zo fijne 5 cilinder tdi die in de T4 lag . Klonk mooi beresterk en al viel hij van een flat gebouw dan nog was hij niet kapot! Ik heb voorbeelden van een miljoen kilometers , and Still going strong ?
Michael ZSN says at 24 juli 2019:
Nu die 5 cilinder omtoveren naar een Euro 7 dieselversie en weer beschikbaar maken voor VW transporters/mulitivans. Dan kunnen die prutserige 4 cilinder schroothoopjes in de oud ijzer bak . . Dan hebben we weer wat betrouwbaars en kracht onder de motorkap . . en vergeet die fijne 5cil. roffel niet . .
Nick says at 25 juli 2019:
Om de 5 pitter TDI van de T5 betrouwbaar te noemen.. gaat ook wel beetje een brug te ver.. het geluid en de kracht ben ik volkomen met je eens.
Michel says at 26 juli 2019:
Die 174 pk versie was niet zo best