2023 was een bijzonder jaar voor de auto-industrie. Het stuk taart dat elektrische auto’s opeisen, lijkt nog steeds te groeien, maar er zijn zowaar ook wat ouderwetse benzinebeesten geboren. Daar staat dan ook weer tegenover dat er verschillende iconische namen sneuvelen in 2023. Genoeg over dat jaar – laten we vooruit kijken naar de auto’s die in 2024 gepresenteerd gaan worden.
Verschillende auto’s die je in 2024 kunt kopen, zijn al onthuld (en rijden soms zelfs al rond). Denk aan de Ford Mustang GTD, Volvo EX30, Dacia Duster en Kia EV9, om maar eens wat te noemen. Hieronder belichten we auto’s die in 2024 worden verwacht, maar waarvan we nog niet alles weten of alleen nog maar een conceptversie hebben gezien.
Volkswagen Golf facelift
Een van de eerste nieuwe auto’s van 2024 moet de ingrijpend vernieuwde achtste generatie van de Volkswagen Golf zijn. Omdat de Golf in 2024 zijn 50e (!) verjaardag viert, spreekt VW over een verjaardagsupdate. Wat we daar nu al over weten, is dat hij een nieuwe grille krijgt; en nieuwe verlichting, met een doorlopende lichtlijn op de neus. De achterkant zou voor een groot deel onveranderd blijven.
Audi A6 e-tron en RS 6 e-tron
Audi heeft beloofd dat ze in 2024 de elektrische A6 gaan presenteren. De A6 e-tron zou een 100-kWh accu krijgen die zorgt voor een actieradius van 700 kilometer. De snelste uitvoering zal in minder dan vier seconden van 0 naar 100 gaan. Maar de RS 6, dat is een ander verhaal. Ontwerpbaas Marc Lichte vertelde aan TopGear dat de RS-versie ‘een ander soort performance’ gaat krijgen. Bovendien zegt hij dat wij autoliefhebbers de RS EV’s ‘op prijs zullen stellen’.
Renault 5 en Alpine A290B
Bij Renault weten ze wel hoe ze ons lekker kunnen maken voor een nieuw model. Al een tijdje strooit het Franse automerk met teaserbeelden en foto’s van de conceptauto die je hierboven ziet. Maar in 2024 is het zover: de Renault 5 is terug! Hij krijgt 400 kilometer aan actieradius en bestaat voor 85 procent uit recyclebare materialen. Ondanks dat zou je er eentje voor ongeveer 25.000 euro moeten kunnen kopen.
En dan verschijnt ook nog eens zijn sportieve broertje van Alpine, de A290B. Zoals het hoort bij een Alpine zijn er vier koplampen. Wat dan weer anders is, is de zitpositie van de bestuurder – bij de conceptcar althans. Net als bij de McLaren F1 zat daarbij het stuur in het midden, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit het productiestadium haalt. Een (richt)prijs is helaas nog niet genoemd.
BMW M5 Touring
Voor een kerststunt bedacht BMW dat het leuk zou zijn om de aanstaande M5 Touring te verpakken als kerstcadeautje. Allemaal leuk en aardig, maar pak hem dan ook uit. Dat doet het merk pas in 2024. Het is nog maar de derde keer dat BMW een M5 Touring bouwt: van de E34- en E60-generaties verscheen er ook een. Helaas krijgt ie nu geen V10, maar hij is wel hybride, al laat BMW nog niet weten welke aandrijflijn de auto precies gebruikt. Misschien die uit de XM Red Label met 748 pk en 1.000 Nm?
Alfa Romeo Milano
Iedereen was het er wel over eens dat Alfa Romeo’s nieuwe crossover Brennero zou gaan heten. Tot de presentatie van de auto, want toen maakte Alfa de officiële naam bekend: Milano. In 2024 krijgen we de eerste beelden van de Milano te zien en gaat ie in de verkoop. Het is verkooptechnisch een verstandige keuze van Alfa om nog een SUV te maken, maar vergis je niet: Alfa Romeo wordt geen SUV-merk.
Lancia Ypsilon
Lancia was lange tijd van de Europese radar verdwenen. Intussen verkocht het merk in 2022 stiekem meer Ypsilons in Italië dan dat Kia auto’s verkocht in Nederland. Volgend jaar mag de rest van de Europa ook weer Lancia’s kopen. Het merk stampt in 2024 zes verkooppunten in Nederland uit de grond, waar ze een nieuwe, elektrische Ypsilon gaan verkopen. De onthulling van de auto volgt later; voorlopig moeten we het nog even doen met dit soort plaagplaatjes.
Aston Martin Valhalla
Na de Valkyrie trekt Aston Martin de F1-geïnspireerde-supercar-lijn door met de auto hierboven, de Valhalla. Een gigantische achtervleugel met een eveneens grote diffuser zouden samen al zorgen voor 600 kilo neerwaartse druk bij 240 km/u. Een 4,0-liter V8 van AMG met twee turbo’s en twee elektromotoren zorgen voor 1.012 pk, waarmee een sprintje van 0 naar 100 km/u na 2,5 seconden achter de rug is.
Mercedes EQG
Welvarende automobilisten die zichzelf graag vervoeren in blokkerige Mercedessen kunnen dat vanaf 2024 ook elektrisch doen. Mercedes werkt al enige jaren aan de EQG en presenteerde al de conceptversie hierboven. Ook liet het merk weten dat de elektrische G-klasse een ladderchassis en de starre achteras van de gewone G-Wagen krijgt. Dankzij een elektromotor op elk wiel kan de EQG op zijn plek draaien.
Porsche Macan
Porsche gelooft in de toekomst van verbrandingsmotoren op eFuels, maar zet ook in op EV’s. In 2024 volgt de Macan in de voetsporen van de Taycan: hij wordt elektrisch. De nieuwe compacte crossover van Porsche krijgt maximaal 612 pk en 1.000 Nm en een actieradius van ruim 500 kilometer. We mochten laatst nog even meerijden in de elektrische Porsche Macan. In 2024 kruipen we zelf achter het stuur.
Reacties