Het nationaal cultureel erfgoed caravanracen komt eindelijk terug naar Zandvoort. Met Max Verstappen en Daniel Ricciardo als jury kun je je klaarmaken voor sleurhutterij van de hoogste klassen tijdens de Red Bull Caravanrace. Natuurlijk doe je mee voor je plezier. Maar eigenlijk wil je gewoon winnen.
Red Bull regelde zelf een rits oude auto’s, dus je hebt weinig kans om jezelf een tactische voorsprong te geven. Maar stel nou: caravanracen blijkt weer een doorslaand succes, en je mag bij de volgende ronde je eigen oude auto meenemen. Of je wisselt stiekem de auto van Red Bull om met je eigen exemplaar.
In dat geval zoek je een auto met genoeg vermogen om vooruit te komen met je mobiele Zuid-Frankrijk-woning, en wat massa om tikjes van mede-racers te incasseren. Het begrip ‘oude auto’ is wat vaag, dus we nemen voor het gemak auto’s van tenminste vijftien jaar oud.
Mercedes ML 55 AMG (1999)
Een van de eerste potente SUV’s die je kon kopen. In 1999 legden de mensen van AMG een V8 met 347 pk in de M-klasse. Het resultaat is een trekgewicht van 3.365 kilo en een 0-naar-100-tijd van 6,9 seconden. De topsnelheid is 232 km/u, mocht je dat willen testen met een caravan.
Audi S8 (1996)
Een SUV van voor de millenniumwisseling is wellicht niet het beste wapen om de bochten van Circuit Zandvoort aan te vallen. Dus: wat dacht je van de eerste generatie Audi S8? In 5,5 seconden zit je op de 100 km/u en de begrenzer treedt in werking bij 250 km/u. Het trekgewicht zit op 2.300 kilo. Meer dan zat voor een oud Kip-hok.
BMW 750i (1996)
Beloof ons één ding als je kiest voor een BMW 750i: leg er een rechte uitlaat onder, zonder dempers. Schreeuwend en gillend ga je dan in 6,6 seconden naar de 100 km/u. Wel even gas loslaten bij Bos Uit, want daar staat de decibelmeter. En sleur gerust 2.100 kilo mee, dat kan makkelijk.
Dodge Ram 2500 V10 SLT (1994)
In de jaren negentig (en daarvoor) hadden ze in Amerika nog nooit van het woord ‘uitstoot’ gehoord. Of ‘milieu’. Of ‘energielabel’. Niet vreemd ook: het zijn Nederlandse woorden. Maar ook aan de Engelse vertaling hadden ze lak – althans, als het op light-duty trucks aankwam. Een Dodge Ram 2500 met een 8,0-liter V10 was daarom de normaalste zaak van de wereld. Er staan er een stuk of wat te koop in Nederland als je goed zoekt.
Volkswagen Touareg V10 TDI (2002)
Niet al te lang geleden constateerden we dat de Volkswagen Touareg met V10-diesel bijzonder weinig kost. Je hebt genoeg koppel om de tijd terug te draaien. Of 3.500 kilo mee te trekken. In 7,8 seconden dondert ie naar de 100 km/u. De topsnelheid van 225 km/u lijkt ons ook afdoende voor een caravanrace.
Fiat Multipla (1998)
Oké, je bent dan misschien niet de snelste. Of de meest stijlvolle. Of überhaupt stijlvol. Of de krachtigste. Maar je hebt wel, eh, nou, je weet wel. Dinges. Nee, je hebt geen valide reden om een Multipla te kiezen. Niet voor een caravanrace. Niet daarbuiten. Het enige voordeel dat wij kunnen bedenken is dat je je tegenstanders verblindt met zijn lelijkheid. Maar helaas ook de jury.
Reacties