De auto's van Flodder: waar zijn ze nu?

Van de serie en de films

Foto('s): Moreno Kroes

Opzoeken hoe het nu is met de helden uit je jeugd is vaak een slecht idee. Je nostalgische ideaalbeeld wordt gesloopt door de harde realiteit dat het kindersterretje beroofd is door zijn ouders, vijf verslavingen verder is en nog altijd krampachtig vast probeert te klampen aan dat klein beetje faam van toen. Het beste wat je kunt doen als je een nostalgische bui hebt, is gewoon Home Alone nog een keertje kijken.

Auto’s zijn gelukkig minder gevoelig voor dat soort narigheden, ze hebben immers geen neus. Daarom vonden we het een goed idee om te kijken waar de auto’s van Flodder nu zijn. En of ze überhaupt nog bestaan. Flodder bombardeerde in drie films en vijf tv-seizoenen een hoop auto’s tot cultureel erfgoed, waarvan vier er met kop en schouders boven uitstaken. Met hulp van de Facebook-pagina Flodder Museum Verzameling gingen we op zoek naar de auto’s van Flodder.

Grappig feitje: veel van de auto’s van Flodder reden met neppe kentekenplaten. Het kenteken uit de films en de serie zoeken, gaat dus helaas niet. We hebben meteen gekeken of er auto’s uit Flodder te koop staan, maar dat lijkt helaas niet het geval te zijn. Wel zijn er een aantal te bezichtigen in musea óf rijden ze gewoon nog rond op de openbare weg. Loop hieronder door het lijstje heen.

De Chevrolet Caprice/Impala van Johnny Flodder

Foto('s): Moreno Kroes
Chevrolet Caprice uit de eerste Flodder-film

Vanaf de eerste bioscoopfilm in 1986 tot het einde van de serie in 1998 gebruikten de makers in totaal vier roze Chevrolet-cabrio’s. In de film werd een witte Chevrolet Caprice uit 1973 gebruikt met filmkenteken ’25-38-GH’, die voor de film roze werd gespoten en lichtjes werd toegetakeld voor de kenmerkende uitstraling. Direct na de film werd deze Caprice weer wit gespoten.

Deze auto bestaat nog en is in het bezit van liefhebber Moreno uit Lemmer. Voor nu heeft hij de sierlijst op de achterbumper losgetrokken, omdat de Caprice dat ook zo in de film had. Volgend jaar wordt de auto weer roze gespoten en teruggebracht in de oude staat, exclusief de schades. ‘De auto moet maar eens klokje rond’, vindt Moreno, want dan klopt de tellerstand weer met de film. Overigens: de Chevrolet die in de film in brand werd gestoken, was een onthoofde vierdeurs sedan uit 1974: als je goed kijkt, zijn de dichtgelaste achterdeuren te spotten.

Het interieur van de Caprice met screenshot uit de film

Moreno gaf ons extra informatie over de andere auto’s van Flodder. Als stuntauto en reserveauto voor de eerste film werd een Impala uit 1971 gebruikt, onder meer te herkennen aan de minder forse bumpers. Deze auto zette de studio ook in voor seizoen 1 tot en met 3 van de serie Flodder. Voor de derde en laatste film werd de auto ook gebruikt. Deze Impala is helaas gesloopt. Voor de derde film werd nog een Impala gekocht uit 1972. Volgens Moreno bestaat deze auto nog en is hij in het bezit van iemand in Noord-Holland.

auto's van Flodder
De Chevrolet Caprice uit de laatste twee seizoenen Flodder

Na Flodder 3 werden alle auto’s verkocht, omdat de film het einde van de reeks moest zijn. Maar in 1996 besloot de zender Veronica toch een vierde en vijfde seizoen van Flodder te maken. Hiervoor werd opnieuw een Caprice uit 1973 aangeschaft. Voor consistentie wordt de neppe kentekenplaat van de eerdere seizoenen (03-84-SJ) op de auto geplaatst. Deze auto staat nu in de verzameling van A. Fliervoet Film- en T.V. Produkties Autoverhuur in Ammerzode.

Citroën 2CV van Sjakie

Voor de groene Eend van Sjakie werden net als bij de andere auto’s meerdere exemplaren gebruikt. Die van seizoen vier en vijf staat in het Eendenmuseum in het plaatsje Andijk en is dus te aanschouwen. Waar de andere 2CV’s zijn, is niet helemaal bekend. Sowieso is er ééntje gesloopt. Andere exemplaren (voor zover die er waren) ondergingen waarschijnlijk hetzelfde lot.

Citroën BX Sport

‘Met polaroid’ antwoordden de gebroeders Flodder op de vraag: ‘Hoe willen de heren betalen?’ Via chantage verkregen zij een rode Citroën BX Sport, wat waarschijnlijk de op twee na bekendste auto van Flodder is. Voor de opnames werden twee nieuwe Citroëns BX geleend van de Nederlandse importeur.

De bekendste, met de vier ronde koplampen, vonden we drie jaar geleden bij een dealer in Hoogeveen, waarna de auto volledig viraal ging. Na een veiling waarbij het minimumbedrag niet gehaald werd, vond de auto alsnog een koper. Deze auto heeft ooit een flinke crash meegemaakt, maar is daarna wel hersteld. Hij is nu in het bezit van een particulier in Flevoland.

Voor de opnames in de studio werd een andere BX Sport met normale koplampen gebruikt.  Volgens de laatste berichten zou deze auto in het bezit zijn van een particuliere eigenaar in Noord-Holland. Er gaan verhalen dat er nog een derde Citroën BX Sport was die enkele weken na de opname is gecrasht en afgeschreven.

Citroën CX 25 GTI van Neuteboom

Foto('s): First Floor Features

Deze auto speelde een cruciale rol in de eerste film, voordat de Flodders de bovengenoemde Citroën BX Sport bemachtigen. Tegen de achterkant van de CX 25 GTI (met injectie) van buurman Neuteboom werden de onsterfelijke woorden ‘maar buurman, wat doet u nu?’ georeerd. In feite was deze auto overigens een 22 TRS, voor de liefhebbers. Je zou dit kunnen herkennen aan de enkele buitenspiegel en de wieldoppen. Waar deze CX nu is, is helaas niet bekend. Later reed Neuteboom ook een Citroën XM, die ze in de serie een Koala 656 (met keramische twaalfcilinder, haha) noemden. Deze is helaas gesloopt.

De politieauto’s van Flodder

Foto('s): First Floor Features

De auto’s van Flodder behandelen zonder even de politieauto’s aan te stippen, dat kan niet. Van de politieauto’s van Flodder bestaan er verrassend genoeg nog een paar. Eén van de Volvo 340-politieauto’s staat bij verzamelaar Hans Blokzijl in Baarn. De Ford Sierra-politieauto’s staan als het goed is in België, aldus Caprice-eigenaar Moreno.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws