Sommige landen lopen nu eenmaal iets verderop met bepaalde ontwikkelingen dan andere landen. Als het gaat om het complete snelwegennet te verlichten, dan loopt België voorop. En als het gaat om elektrische auto’s, dan is Noorwegen een voorloper. In dat land zijn ze iets eerder begonnen met het interessant maken van de elektrische auto. En met succes, want de afgelopen jaren werden er – relatief gezien – enorm veel auto’s verkocht. Hoe ging het met de autoverkoop in Noorwegen in 2024?
Volgens het OFV (de Noorse RDW) zijn er afgelopen jaar 128.691 auto’s verkocht. Dat is in vergelijking met Nederland dus relatief weinig, want hier bleef de teller steken op 375.000. De verhoudingen liggen wel iets achter en gezien de intro voel je hem al aankomen: elektrische auto’s hadden een groot aandeel. Bijna 9 op 10 van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen is geheel elektrisch. De rest is bijna allemaal hybride of plug-in hybride. Minder dan 1.000 auto’s hadden alleen een benzinemotor.
Wat is dan het populairste model in Noorwegen in 2024?
De bestverkochte auto in Noorwegen is de Tesla Model Y, net als in Nederland. Het marktaandeel is echter wel wat groter, want 13 procent van alle nieuw verkochte auto’s in Noorwegen is dus zo’n Amerikaanse crossover. Op nummer 2 zien we wederom een Tesla, ditmaal de Model 3. De Volvo EX30 is ook populair, net als bij ons. Natuurlijk is het veel leuker om te kijken naar de verschillen dan de overeenkomsten, dus doen we dat ook even.
EV die hier niemand wil, verkoopt daar wel goed
Zo is de Toyota bZ4X een enorm succes in Noorwegen. Ja, de bZ4X. Je weet wel, de elektrische crossover van Toyota. Daarvan zijn er in Nederland 1.030 verkocht, maar in Noorwegen iets meer dan 6.000. Sowieso is er iets opmerkelijks met Toyota aan de hand, want het is het enige merk in Noorwegen dat nog een beetje succes heeft met benzineauto’s. De Yaris (nummer 9), Corolla (14) en RAV4 (18). De rest van de top autoverkoop Noorwegen 2024 is geheel elektrisch.
Positie | Merk + Model | Aantal |
1 | Tesla Model Y | 16.858 |
2 | Tesla Model 3 | 7.264 |
3 | Volvo EX30 | 7.229 |
4 | Volkswagen ID.4 | 7.222 |
5 | Toyota bZ4X | 6.007 |
6 | Skoda Enyaq | 4.610 |
7 | Nissan Ariya | 3.772 |
8 | Volkswagen ID.3 | 3.634 |
9 | Toyota Yaris | 3.523 |
10 | Audi Q4 e-tron | 3.449 |
Opkomst Chinese automerken
Wat ook opvalt, is dat de Chinese automerken langzaam maar zeker hun positie veroveren in de markt. Dit gaat in Noorwegen ten koste van andere volumefabrikanten. MG verkoopt beter dan Ford, BYD beter dan Peugeot en Xpeng beter dan Kia. Als nuance moeten we aantekenen dat dit soort details op nationaal niveau flink kunnen afwijken in vergelijking met ons land of Europa in zijn geheel. In Noorwegen worden auto’s zeer zwaar belast en zijn er constant incentives geweest voor EVs.
Positie | Merk | Aantal |
1 | Tesla | 24.259 |
2 | Volkswagen | 14.000 |
3 | Toyota | 13.678 |
4 | Volvo | 11.118 |
5 | BMW | 6.952 |
6 | Skoda | 6.533 |
7 | Hyundai | 5.782 |
8 | Audi | 5.501 |
9 | Nissan | 5.484 |
10 | MG | 4.591 |
In tegenstelling tot in Nederland was het beleid vrij helder en constant, waardoor de consument weet waar deze aan toe is: ‘Heel vaak zien we in andere landen dat iemand fiscale stimuleringsmaatregelen of vrijstellingen invoert en dan weer terugtrekt’, aldus een Christina Bu, baas van de OFV. Het werpt zijn vruchten af, want als je kijkt naar het complete wagenpark in Noorwegen, zijn er nu al meer EV’s (28 procent) dan benzineauto’s (23 procent). Het populairst is verrassend genoeg diesel (36 procent).
Floris heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Noorwegen, was dat niet dat land waar elektrische auto’s gesubsidieerd werden en de prijs voor stroom slechts een fractie van de Nederlandse prijs (€ 0,142 per kWh, maar ben mij niet zeker hiervan). Dan is elektrisch rijden vanzelfsprekend geen alternatief meer, maar vanzelfsprekend. Daarbij ook nog eens veel meer mogelijkheid om te laden, thuis en openbaar?
Nogmaals, ik kan er ook naar zitten 😉
Deels juist heeft op 4 januari 2025 geschreven:
De subsidies zijn daar enorm hoog, wat in Nederland nooit geaccepteerd zou worden omdat het gezien zou worden als subsidies voor mensen die toch al bovengemiddeld veel verdienen.
De laadmogelijkheden zijn in Nederland echter wel beter. Nergens is de laadpaaldichtheid hoger dan hier.
Martin heeft op 3 januari 2025 geschreven:
Met als verplichte bijsluiter dat de fiscale maatregelen in Noorwegen mede betaald worden met de inkomsten van de gas- en oliewinning. Nou is het natuurlijk ook weer zo dat als Noorwegen zou stoppen met de uitvoer van fossiele brandstoffen dat andere landen dat gat wel zullen opvullen, maar je kunt ook niet met droge ogen beweren dat ze echt groen zijn.