Tesla moet boete betalen voor afnemend bereik

Na een update konden Noorse klanten minder ver rijden

Tesla Model S (2014)
Tesla Model S (2014)
Tesla Model S opladen (2014)
Tesla Model S handgreep (2014)
Tesla Model S interieur (2014)
Tesla Model S interieur (2014)
Tesla Model S (2014)
Tesla Model S (2014)
Tesla Model S opladen (2014)
Tesla Model S handgreep (2014)
Tesla Model S interieur (2014)
Tesla Model S interieur (2014)

Tesla wordt vaker onwillekeurig vergeleken met Apple, en ook nu weer. Vorig jaar kreeg Apple een boete omdat ze met software-updates de prestaties van de oude iPhones lieten afnemen. Tesla is nu in Noorwegen schuldig bevonden aan iets soortgelijks. Volgens eigenaren nam het bereik van hun Tesla Model S of Model X met 20 tot 50 kilometer af na een software-update.

Het probleem was er al in 2019

EV-website Electrek was de update in 2019 al op het spoor. Het gaat alleen om de Tesla Model X en Model S met de 85-kWh batterij, die sinds 2016 niet meer geproduceerd wordt. Tesla vertelde toen aan de website dat de update de batterij zou beschermen en de levensduur zou verlengen.

Tesla negeerde de aanklagers

In Noorwegen spanden 30 eigenaren een rechtszaak aan tegen de autobouwer. De tactiek van Tesla – zoals dat in andere landen vaker gebeurt – was gewoon niet reageren. Hierdoor verloor Tesla automatisch de rechtszaak en nu moet het automerk alle 30 eigenaren een vergoeding van 13.000 euro betalen.

De andere eigenaren

Een paar keer 13.000 euro aftikken, dat is niet zo’n probleem. Het wordt echter een prijzigere aangelegenheid als alle andere eigenaren van dergelijke Tesla’s in Noorwegen nu hetzelfde gaan doen. Electrek schat dat er zo’n 10.000 Noorse (en waarschijnlijk norse) eigenaren met hetzelfde probleem rondrijden. Tesla heeft nu nog wel een paar weken om in hoger beroep te gaan.

Reacties
  1. Naik van der Wielen zegt op 26 mei 2021 om 21:46:

    Let Richard tell us what to think and when we think what and where

    • @ Naik zegt op 27 mei 2021 om 10:51:

      Voor de rest gaat alles goed?

  2. Hoe ironisch zegt op 25 mei 2021 om 20:35:

    Een bedrijf dat qua verdienmodel volledig gebouwd is op verkoop van emissierechten als gevolg van een te hoog verbruik van anderen, moet nu tientallen miljoenen betalen omdat ze zelf de plank misslaan. De zeepbel van Musk staat inmiddels behoorlijk op springen…

    • Naik van der Wielen zegt op 26 mei 2021 om 21:44:

      Kill all Tesla model, cannot do any good anyway

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken