
Het nieuws heeft ons vandaag bereikt dat BAC samenwerkt met Viritech om een nieuwe waterstof-aandrijflijn voor de éénzits Mono te ontwikkelen. Nou, het is een ‘haalbaarheidsstudie’ om waterstof te beoordelen voor ‘niche-voertuigtoepassingen’, en je krijgt niet meer niche dan een supercar met één stoel zonder dak of voorruit. Het gaat om een brandstofcel waarbij de waterstof wordt omgezet in elektriciteit. Het zal dus min of meer rijden als een waterstofauto.
Ons is beloofd dat de inkomende BAC Mono FCEV nog steeds verbluffend zal zijn om te rijden, met de bekende ‘principes van compromisloze prestaties en rijervaring’ die we gewend zijn. Naast het experimenteren met lichtgewicht materialen zoals grafeen en niobium, zegt BAC dat de Mono FCEV ‘de delicate balans zal behouden die het gewicht speelt in de rijdynamiek van een voertuig’.
De BAC Mono FCEV zorgt voor rijplezier in de toekomst
BAC-oprichter en productontwikkelingsdirecteur Neill Briggs zei: ‘Alternatieve brandstoffen, samen met lichtgewicht constructiemethoden, verminderen de voertuigemissies aanzienlijk zonder afbreuk te doen aan de betrokkenheid van de bestuurder, iets wat we bij BAC willen behouden.’
Meer van TopGear


BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
