
Vorig jaar maakte BAC bekend dat ze samen met Viritech werkten aan de BAC e-Mono FCEV: een experimentele Mono die waterstof omzet in elektriciteit. Een jaar later is het proefballonnetje niet goed genoeg bevonden. BAC-baas Neill Briggs vertelt dat het merk stopt met de waterstofauto en zich gaat focussen op verbrandingsmotoren op synthetische brandstoffen.
Dat vertelt Briggs aan Autocar. Volgens hem ligt het aan de Britse overheid. Die zou te veel inzetten op elektrische auto’s en daarmee het idee van waterstofauto’s laten varen. Maar Briggs ziet er ook het voordeel van in: ‘Als wendbaar bedrijf zitten we in een positie waar – als de kans zich zou voordoen – we in korte tijd het onderzoek weer zouden kunnen oppakken.’
Briggs gelooft namelijk wel in een toekomst met waterstofauto’s: ‘Ik denk dat waterstof als oplossing een mogelijkheid is als onderdeel van verschillende oplossingen.’ Daarnaast hoeft BAC zich geen zorgen te maken dat ze geen verbrandingsmotoren meer mogen gebruiken. Het merk bouwt minder dan 1.000 auto’s per jaar, waardoor BAC buiten de regeling valt.
Verbrandingsmotor in de BAC Mono
De baas van BAC zegt dat zijn merk ‘absoluut’ voor verbrandingsmotoren gaat. Daarnaast wil Briggs ‘de grote jongens helpen’ met de ontwikkeling van alternatieve brandstoffen, zoals biobrandstof. ‘Wij zijn heel erg geïnteresseerd in synthetische brandstof’, zegt Briggs. Het is nu zaak voor BAC om een plan B te hebben voor de levering van de verbrandingsmotoren. Nu wordt dat gedaan door Ford, maar wie zegt dat Ford over een paar jaar de 2,5-liter blokken nog blijft bouwen? Misschien ook maar bij Koenigsegg aankloppen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.




BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?



BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto



BAC Mono is nog lichter en schoner



De 100ste BAC Mono staat in een museum



BAC Mono: officieel verkrijgbaar in Zweden



Deze speciale BAC Mono R viert een feestje met 347 pk op 555 kilo



BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?



BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto



BAC Mono is nog lichter en schoner



De 100ste BAC Mono staat in een museum



BAC Mono: officieel verkrijgbaar in Zweden


Rally rijden op waterstof kan over ‘een paar jaar’, denkt Toyota


De eerste (grote) schepen varen in Noorwegen heel snel al op waterstof


Waarom er een laagje ijs op het vulpistool zit na het tanken van waterstof


Met de iX5 Hydrogen (op waterstof) wil BMW de druk op het elektriciteitsnet verlagen


Donkervoort denkt nu ‘zeker niet’ aan een elektrische auto, en ook niet aan waterstof


Is deze Airspeeder op waterstof de vliegende ‘auto’ van de toekomst?


Waarom is Euro 98 (E5) ineens zoveel duurder dan Euro 95 (E10)?


Snelheid benzinepomp omlaag: ‘Zo kunnen mensen wennen aan laadpaal’


E10 is juist slechter voor het klimaat, blijkt uit nieuw onderzoek


Diesel bijna helemaal uitgestorven bij Volkswagen, zelfs de Golf TDI is niet leverbaar


Duitse minister van milieu kritisch over E10-brandstof: ‘Planten horen niet in de benzinetank’


Waarom Europa nu juist massaal diesel aan het inslaan is


De laatste Wraith is de krachtigste Rolls-Royce ooit (en de laatste coupé met V12)


Lego en Land Rover vieren de 75e verjaardag van de Defender


Deze prachtige Aston Martin DB6 is nu een elektrische auto


Zo bouwt Cosworth V12-motoren voor GMA T.50


Komt er een F1 GP van Londen? Er liggen veelbelovende plannen


Rijden op de openbare weg met de Aston Martin Valkyrie



Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen



De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off


Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Alles wat je moet weten over de nieuwe Ferrari Roma Spider


Roush rust de nieuwe Ford Mustang uit met een supercharger (300 pk extra!)


‘EU werkt aan plan om toch wel verbrandingsmotoren toe te staan in 2035’


Je zou het niet zeggen, maar de nieuwe Ford Explorer is eigenlijk een Volkswagen


Zelfs in Amerika worden ze gek van linksplakkers, dus daar gaan ze wat aan doen



Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen



De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Reacties