Grote stickers op de deuren van auto’s met ‘rijden is dodelijk, stop nu’ zou een goede vervolgstap zijn voor dit wetsvoorstel in België. De partijen Groen, Ecolo en cdH hebben daar een voorstel ingediend om autoreclames te verbieden voor auto’s met een CO2-uitstoot die hoger ligt dan 95 g/km. Dat meldt Fleet.be. Deze auto’s zouden ‘sociaal schadelijk en gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid’. De partijen vergelijken auto’s zelfs met sigaretten.

Auto’s die volgens opgave meer dan 95 g/km aan CO2 uitstoten of meer dan 1.399 kilo wegen, zouden niet meer mogen adverteren van de Belgische partijen. Ook bedrijfsauto’s met een gewicht van meer dan 3.500 kilo en een uitstoot hoger dan 137 g/km zouden censuur opgelegd krijgen. De nieuwe wet zou betekenen dat Dacia zelfs geen reclame meer mag maken voor de Sandero, of Kia voor de Rio. Laat staan dat leuker spul als de BMW M4 of welke Mercedes-AMG dan ook er nog doorheen komt. Maar ook de elektrische Peugeot e-208 is bijvoorbeeld al te zwaar.

Autoreclames verbieden voor de gezondheid

‘Deze logica om de promotie van bepaalde producten in een kader te plaatsen met het oog op de bescherming van de gezondheid van de consument is vergelijkbaar met het verbod op reclame voor sigaretten of antibiotica’, staat er in het wetsvoorstel. Ook zou de verkeersveiligheid volgens de partijen toenemen als de wet wordt aangenomen.

Reacties

  • Wokgerecht heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Zeer verstandige maatregel die wat mij betreft verder uitgebreid mag worden naar alle autos. Het doel zou minder individueel autobezit en -verkeer moeten zijn, daar deze een onredelijk beslag legt op onze openbare ruimte, leefmilieu en gezondheid. Hand in hand met het centraliseren van wonen in stadskernen en tegengaan en verminderen van losstaande huizen in open ruimtes kan dan ook efficient openbaar vervoer eindelijk betaalbaar, en individueel autobezit nagenoeg overbodig worden. Autos zijn sowieso veel te zwaar en te krachtig voor wat ze moeten doen. Een auto van maximum 500 kilo die maximum 120 per uur kan volstaat in 90 procent van de gevallen ruim voor individueel gebruik. Waarom er dan zeer zware autos ongelimiteerd voor een breed publiek beschikbaar blijven, kan in mijn ogen alleen maar verklaard worden door een (te) machtige autolobby. Het wordt tijd dat België haar vervuilende en schadelijke bedrijfstakken verruilt voor bedrijfstakken die gezond, duurzaam en zinvol leven bevorderen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear