
Kaak, maak kennis met de vloer. Aangenaam. Want Bentley is werkelijk zo gek geweest om de Bentayga in te schrijven voor de Pikes Peak International Hill Climb van dit jaar. Het landhuis op wielen moet de 156 bochten en 20 kilometer aan de Colorado-berg in een recordtijd verslinden. De Bentley Bentayga moet de snelste SUV op Pikes Peak ooit worden.
Hoe snel is de Bentayga?
De W12 van ‘s werelds meest luxe SUV produceert 608 pk en 900 Nm koppel. In 4,1 seconden sprint de Bentayga naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 301 km/u, maar dat zal ie niet halen. Het enige wat de Bentayga extra krijgt is een rolkooi en wat veiligheidsmaatregelen. Aan de start zal het asfalt meer dan 2.440 kilo voelen.
Het actieve onderstel maakt gebruik van een 48-volt systeem, dat er volgens Bentley aan bijdraagt dat de elektronische ophanging drie keer sneller reageert dan een conventioneel adaptief onderstel. De mate van grip is ongelooflijk: je kunt dus met een gerust hart elke keer weer genieten van dat enorme vermogen. Dat zit dus wel snor.
Welke tijd moet ie verslaan?
De Range Rover Sport klokte in 2013 een tijd van 12:35,1. Paul Dallenbach zat toen achter het stuur. Mocht je op 24 juni dit jaar de grond voelen schudden of de rotatie van de aarde veranderen, weet je wat er aan de hand is.
Meer van TopGear


De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Waarom je deze week goed moet oppassen als je de Nederlandse grens oversteekt

Deze gemeente werkt nu alsnog aan een verbod op fatbikes, maar is dat wel een goed idee?

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Voor minder dan een Golf GTI heb je nu ook een nieuwe (en volwaardige) camper
