
Een high-performance vierwielaangedreven raceauto is de ideale kandidaat voor een aanval op de beruchte Pikes Peak Hill Climb. De Bentley Bentayga is zonder twijfel een high-performance vierwielaandrijver.
Alleen aan het ‘raceauto’-deel schort het. De weelderige machine waarin je achterin eerder denkt aan een glas Guinness dan de finish (of een ander soort lijntje), kan dus wel wat hulp gebruiken. Zeker als het doel is om de Range Rover Sport te verslaan.
Coureur
Eerste stap: huur een goede coureur in. Rhys Millen, in dit geval. De coureur heeft bijvoorbeeld het record voor de snelste elektrische auto op de Pikes Peak Hill Climb in handen. Extra zuur trouwens dat concerngenoot Volkswagen precies dat record wil afpakken.
Aftrainen
Stap twee is een flinke training, waarbij de Bentayga onnodig gewicht verliest. De SUV wordt van alle dikdoenerij ontdaan. Zo’n 300 kilo aan achterbank, isolatie en andere luxe-materialen verdwijnen. Geen onnodige luxe: de Bentley Bentayga weegt van zichzelf 2.440 kilo.
Qua balans komt de Bentley met 608 pk en 900 Nm koppel nu in de buurt van de Mercedes-AMG E 63 S Estate. Op een Akrapovič-uitlaat, en rolkooi, een kuipstoel en een blussysteem na blijft de Bentley technisch helemaal standaard.
Meer van TopGear


De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Range Rover vs BMW iX vs Bentley Bentayga review: Welke luxe SUV is de beste?

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Mansory bouwt de Bentley Bentayga Speed om tot Feroza

De Bentley Bentayga Extended Wheelbase moet de Mulsanne vervangen

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
