Bentley Bentayga-racer is 300 kilo lichter

Dit is een heuse Bentley Bentayga om mee te racen. Hij weegt 300 kilo minder en krijgt een Akrapovič-uitlaat

Bentley Bentayga-racer
Bentley Bentayga-racer
Bentley Bentayga-racer
Bentley Bentayga-racer

Een high-performance vierwielaangedreven raceauto is de ideale kandidaat voor een aanval op de beruchte Pikes Peak Hill Climb. De Bentley Bentayga is zonder twijfel een high-performance vierwielaandrijver.

Alleen aan het ‘raceauto’-deel schort het. De weelderige machine waarin je achterin eerder denkt aan een glas Guinness dan de finish (of een ander soort lijntje), kan dus wel wat hulp gebruiken. Zeker als het doel is om de Range Rover Sport te verslaan.

Coureur

Eerste stap: huur een goede coureur in. Rhys Millen, in dit geval. De coureur heeft bijvoorbeeld het record voor de snelste elektrische auto op de Pikes Peak Hill Climb in handen. Extra zuur trouwens dat concerngenoot Volkswagen precies dat record wil afpakken.

Aftrainen

Stap twee is een flinke training, waarbij de Bentayga onnodig gewicht verliest. De SUV wordt van alle dikdoenerij ontdaan. Zo’n 300 kilo aan achterbank, isolatie en andere luxe-materialen verdwijnen. Geen onnodige luxe: de Bentley Bentayga weegt van zichzelf 2.440 kilo.

Qua balans komt de Bentley met 608 pk en 900 Nm koppel nu in de buurt van de Mercedes-AMG E 63 S Estate. Op een Akrapovič-uitlaat, en rolkooi, een kuipstoel en een blussysteem na blijft de Bentley technisch helemaal standaard.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken