
Gouden trekschakelaars voor de ventilatieroosters in het dashboard – zo vier je een feestje. Een 18-karaats feestje. Maar dat niet alleen. Bentley bouwde een volledige houder voor de gouden staafjes in de vorm van een Continental GT. Ze bouwen 100 exemplaren in de kleur Viridian Green of Beluga Black.
De Bentley Continental GT ‘Number 9′ viert technisch gezien de 89e verjaardag van de 24 Uur van Le Mans in 1930. Toen reed Sir Henry Ralph Stanley ‘Tim’ Birkin voor het eerst de legendarische race in een Blower Bentley. Met de firma Amherst Villiers verhoogde hij het vermogen van de 4,5-liter viercilinder met een supercharger van zo’n 110 pk naar een gezonde 180 pk.
Birkin won niet – hij finishte niet eens- maar hij hield Mercedes op afstand, waardoor de andere Bentley Speed Sixes als eerste en tweede over de finish kwamen. Deze Bentley Continental GT ‘Number 9’ viert dus niet de overwinning van het fabrieksteam, maar de deelname van een niet-fabrieksauto die na 138 rondjes moest stoppen. Is weer eens wat anders.
Speciaal bewerkt aluminium siert het dashboard. Engine-turned aluminium was in de jaren twintig en dertig erg populair bij raceauto’s en vliegtuigen omdat het metaal weinig reflecteerde. Op het dashboard vind je verder een uniek klokje van British Jaeger.
Meer van TopGear


Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Is de elektrische Bentley Continental S1 van Lunaz de toekomst van klassiekers?

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
