Bentley Continental GT 'Number 9' viert nederlaag

Elk excuus voor een feestje, toch?

Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT Number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT Number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9
Bentley Continental GT number 9

Gouden trekschakelaars voor de ventilatieroosters in het dashboard – zo vier je een feestje. Een 18-karaats feestje. Maar dat niet alleen. Bentley bouwde een volledige houder voor de gouden staafjes in de vorm van een Continental GT. Ze bouwen 100 exemplaren in de kleur Viridian Green of Beluga Black.

De Bentley Continental GT ‘Number 9′ viert technisch gezien de 89e verjaardag van de 24 Uur van Le Mans in 1930. Toen reed Sir Henry Ralph Stanley ‘Tim’ Birkin voor het eerst de legendarische race in een Blower Bentley. Met de firma Amherst Villiers verhoogde hij het vermogen van de 4,5-liter viercilinder met een supercharger van zo’n 110 pk naar een gezonde 180 pk.

Birkin won niet – hij finishte niet eens- maar hij hield Mercedes op afstand, waardoor de andere Bentley Speed Sixes als eerste en tweede over de finish kwamen. Deze Bentley Continental GT ‘Number 9’ viert dus niet de overwinning van het fabrieksteam, maar de deelname van een niet-fabrieksauto die na 138 rondjes moest stoppen. Is weer eens wat anders.

Speciaal bewerkt aluminium siert het dashboard. Engine-turned aluminium was in de jaren twintig en dertig erg populair bij raceauto’s en vliegtuigen omdat het metaal weinig reflecteerde. Op het dashboard vind je verder een uniek klokje van British Jaeger.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws