Bentley Continental R vs Bentley Continental GT

Of: hoe Bentley een tractor veranderde in een 4WD-techfeestje

Foto('s): TopGearBentley Continental R (2003) vs Bentley Continental GT (2021)
Foto('s): TopGearBentley Continental R (2003) vs Bentley Continental GT (2021)
Foto('s): TopGearInterieur Bentley Continental GT (2021)
Foto('s): TopGearBentley Continental GT (2021)
Foto('s): TopGearInterieur Bentley Continental R (2003)
Bentley Continental R (2003) vs Bentley Continental GT (2021)
Bentley Continental R (2003) vs Bentley Continental GT (2021)
Interieur Bentley Continental GT (2021)
Bentley Continental GT (2021)
Interieur Bentley Continental R (2003)

Mooi stel, niet? Het zal je misschien verbazen, maar er zitten maar vijftien jaren tussen het afscheid van de Bentley Continental R en de introductie van deze Bentley Continental GT. Het jacht op wielen in de kleur Silver Pearl dat je hier ziet, komt uit 2003 en is zo’n speciale ‘Final Series’ Mulliner-editie waarmee afscheid werd genomen van de auto die begin jaren negentig geboren werd.

Is de Bentley Continental R een beetje modern?

Helemaal niet. Dit moet naarmate de productie vorderde meer en meer als antiek hebben aangevoeld. Hiermee vergeleken is de eerste generatie Conti GT die hem verving een sprong van kaliber Neil Armstrong. Vroege testverslagen van de eerste ge-Volkswageniseerde Bentley klaagden over wat gebrek aan fonkeling, en als je de auto die eraan voorafging meemaakt, is het niet moeilijk te begrijpen hoe clean hij moet hebben aangevoeld.

Hoezo dat?

Deze Bentley Continental R is zo blijmoedig-anders als ware luxe-auto’s kunnen worden. De twee hier zijn in principe broertjes, maar de oudere auto is eigenlijk een tweedeurs limousine, langer dan de huidige Flying Spur en met hele hectares aan ruimte en riant uitzicht voor de achterpassagiers. Die krijgen zelfs hulp met het in- en uitstappen, dankzij hendels aan de met luxe stiksels bezaaide portieren. Andere interieureigenaardigheden behelzen eindeloze rijen kleine ronde metertjes, een voetbediende handrem en een krakkemikkige startknop.

En hoe rijdt ie?

Eigenlijk rijdt hij niet, hij zweeft. De eerbiedwaardige 6,75-liter V8 van Bentley zat op dit moment op 425 pk, wat een hoop had moeten zijn voor negentiger-jaren banden en tractiecontrole; maar de Continental R heeft nog best aardig wat grip. Het voelt alsof ie ontworpen is om de bestuurder vooral niet te verleiden enige agressie bij het bochtenwerk te betrachten. Een Sport-knop doet zijn best om wat peper aan de viertraps automaat toe te voegen, zonder daar al te veel extra prestaties voor terug te geven – van 0 naar 100 km/u duurt zo’n 6 seconden. Het is een kolossaal eerbetoon aan het begrip comfort en een moeiteloos apparaat om in te toeren; het mag dan een tweedeurs zijn, zelfs achter het stuur voelt het alsof je gereden wórdt.

Dus de nieuwe is een tikje sportiever dan de Bentley Continental R?

Nou en of. Hoewel de moderne Continental nog altijd een toonbeeld van comfort is, heeft deze ‘instap’-V8 wel degelijk dynamische ambities. Met zijn vooral op de achterwielen gerichte 4WD, vierwielbesturing en 48-volt elektronica doet hij graag alsof hij minder dan twee ton weegt, zelfs al zet ie 2.165 kilo op de weegschaal en is dat maar 250 kilo minder dan zijn voorganger. Maar het grootste verschil zit hem in de prijs. De Bentley Continental R was een van de duurste auto’s ter wereld en kostte (omgerekend) nieuw bijna het drievoudige van wat je nu voor een GT kwijt bent (vanaf ca. 255k). De invloed van VW mag dan wat van Bentleys scherpe randjes hebben weggehaald, het heeft hetzelfde gedaan met de prijzen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken