
Dit is het einde voor Saab. De laatste Saab die ooit de fabriek verliet, staat nu op jouw bod te wachten. De 66 kilometer op de teller verzamelde de Saab 9-3 Aero op de testbaan, waar hij voor een stel fotografen een klein optreden moest geven. Dus laat je grijze haren staan en zet je Youp van ’t Hek-montuurtje op om te bieden.
Helemaal nieuw dus, de laatste Saab ooit. Van deze 9-3 Aero’s werden tussen 2013 en 2014 slechts 420 exemplaren gebouwd door NEVS, de huidige eigenaar van de fabriek. Deze zilverkleurige sedan kreeg een 2,0-liter viercilinder met 220 pk uit het magazijn van General Motors. De Saab 9-3 Aero was in principe dan ook een Opel Vectra met een coolere badge. Al mag je dat nooit tegen de ware liefhebbers zeggen – dat je het weet.
De opbrengst van deze Saab gaat naar een beurs van NEVS, die wordt ingezet om slimme mobiliteit te promoten bij University West in Zweden. ‘Ik ben blij dat de laatste op benzine lopende Saab bijdraagt aan de transitie naar een duurzamere toekomst’, zegt Stand Tilk, Vice President van NEVS. De auto moet zo’n 50.000 euro opbrengen.
De Saab 9-3 leeft overigens voort als de NEVS 9-3. Qua uiterlijk is de auto haast identiek, hij heeft een nieuwe grille en de GM-klont is vervangen door een elektrische aandrijflijn. De nieuwe fabriek in China moet er zo’n 50.000 auto’s per jaar uitpompen. Vis je bij dit exemplaar achter het net, dan kun je altijd nog kijken hoe je een elektrische Saab naar hier kunt krijgen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de (niet zo spannende) auto van Mark Rutte: Saab 9-3

10 bijzonder betaalbare cabrio’s

Saab-auto’s verdwijnen definitief

Saab is terug! Nou, bijna dan

Nazomeren met de Saab 9-3X

Deze zeven briljante auto’s konden hun merk niet redden

Deze Saab meer dan 1 miljoen kilometer is (helaas) een groot mysterie

Is zo’n iconische Saab 9-5 na 14 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

Er komt toch weer een nieuwe ‘Saab’! Deze opvolger van de 9-5 gaat in productie

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?
