Dit is het einde voor Saab. De laatste Saab die ooit de fabriek verliet, staat nu op jouw bod te wachten. De 66 kilometer op de teller verzamelde de Saab 9-3 Aero op de testbaan, waar hij voor een stel fotografen een klein optreden moest geven. Dus laat je grijze haren staan en zet je Youp van ‘t Hek-montuurtje op om te bieden.
Helemaal nieuw dus, de laatste Saab ooit. Van deze 9-3 Aero’s werden tussen 2013 en 2014 slechts 420 exemplaren gebouwd door NEVS, de huidige eigenaar van de fabriek. Deze zilverkleurige sedan kreeg een 2,0-liter viercilinder met 220 pk uit het magazijn van General Motors. De Saab 9-3 Aero was in principe dan ook een Opel Vectra met een coolere badge. Al mag je dat nooit tegen de ware liefhebbers zeggen – dat je het weet.
De opbrengst van deze Saab gaat naar een beurs van NEVS, die wordt ingezet om slimme mobiliteit te promoten bij University West in Zweden. ‘Ik ben blij dat de laatste op benzine lopende Saab bijdraagt aan de transitie naar een duurzamere toekomst’, zegt Stand Tilk, Vice President van NEVS. De auto moet zo’n 50.000 euro opbrengen.
De Saab 9-3 leeft overigens voort als de NEVS 9-3. Qua uiterlijk is de auto haast identiek, hij heeft een nieuwe grille en de GM-klont is vervangen door een elektrische aandrijflijn. De nieuwe fabriek in China moet er zo’n 50.000 auto’s per jaar uitpompen. Vis je bij dit exemplaar achter het net, dan kun je altijd nog kijken hoe je een elektrische Saab naar hier kunt krijgen.
Reacties