Het kijken naar een gecrashte supercar is een achtbaan van emoties. De combinatie van schitterend lijnenspel maken je blij, maar de crash doet pijn. En dan is er het een enorm potentieel dat srpeekt tot de verbeelding: ‘zou ik deze auto voor weinig kunnen kopen en oplappen?’ Neem deze Ferrari 296 GTB. Hij staat bij Copart te koop, wachtend op een nieuw baasje.
Er is altijd zo’n moment dat de wil verder reikt dan het talent en dan is dít dus het resultaat. Het is extra zonde omdat de configuratie van de Italiaanse supercar wellicht perfect is gekozen. Smurfblauw met babyblauwe striping, gouden wielen en gele remmen. Het komt bijna klassiek over, wat waarschijnlijk ook de bedoeling was. Wat niet de bedoeling was: de auto afschrijven naar bijna nul.
Geen limited edition, wel heel erg mooi
Nu zijn we zelf ook wel benieuwd wat ‘bijna’ nul gaat inhouden. Het is net als met de gecrashte Lexus LFA van vorige week (toevallig via dezelfde aanbieder) dat de auto er véél te goed uit ziet om te demonteren voor onderdelen, maar dat een deugdelijke reparatie in de papieren gaat lopen. Ondanks dat de 296 GTB een bloedmooie en bijzondere Ferrari is, is het geen limited edition zoals de Enzo of LaFerrari.
Bij die supercars geldt eigenlijk dat zolang er een chassisnummer is, het loont om de auto weer op te bouwen. In dit geval ligt het ietsje anders. Ten eerste is de 296 GTB nog altijd productie en ten tweede is het een populair model. Het is niet eens de duurste, met een vanafprijs van dik 3 ton. Veel geld, maar voor een Ferrari met 820 pk valt het eigenlijk reuze mee.
Heeft het zin om deze gecrashte Ferrari 296 GTB keihard aan te pakken?
Want stel, je gaat dit stuk Italiaans wrakhout repareren. Wat dan? Je hebt dan een Ferrari waarvan iedereen weet dat deze in de prak heeft gelegen. Dus de waarde zal altijd ietsje onder die van een 296 GTB liggen die geen schade heeft gehad (en ja, die zijn dus ook te vinden). In dit geval is duidelijk dat er nieuwe koetswerkpanelen op moeten aan de voorzijde.
Lees ook: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?
In het interieur worden we blij én verdrietig. Het smurfblauwe interieur is het perfecte tegengif voor mensen die Gargamel heten. Da’s tof. Minder tof is dat alle airbags zijn afgegaan. Goed dat ze er zijn, maar dit repareren is erg prijzig. Het belangrijkste (duurste aspect) is de motor, en die ziet er gewoon goed uit. Dus pak je Raboscanner – die ook is gebruikt voor de foto’s – en biedt mee op deze gecrashte Ferrari 296 GTB.
TG Fan heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Achterkant: oh oke niet zozeer erg.
Voorkant: oh.. uhh