
Eerder kon je hier lezen over de Ferrari 296 GT3: een raceauto op basis van de hybride 296 GTB. Daarbij heeft Ferrari de elektromotor weggehaald bij de hybride aandrijflijn en zorgde de eenzame V6-motor voor 663 pk. Nu bouwt Ferrari ook nog een speciale 296 voor de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. De trots van Ferrari staat op het spel, dus ging het vermogen omhoog.
Voor we daarover beginnen, eerst eens zien wat er allemaal veranderd is aan de 296. Wat meteen opvalt, zijn alle aero-flapjes en die gigantische achtervleugel. Volgens Ferrari kan de 296 Challenge 870 kilo aan neerwaartse druk genereren wanneer de spoiler in ‘aanvalsmodus’ staat. Verder zijn er koolstof-keramische remmen, een verbeterde ABS van de GTB en 19-inch Pirelli banden die speciaal voor de Challenge zijn ontwikkeld.
Specificaties van de Ferrari 296 Challenge
Ferrari vindt het nog leuk om te vermelden dat de 296 de eerste Challenge-auto is met V6-motor met een hoek van 120 graden. Hij produceert 700 pk en 740 Nm. Daarmee is hij 130 pk slapper dan de straatauto van drie ton. Hij is trouwens wel 37 pk sterker dan de GT3. Je kunt hem tussen 24 en 30 oktober voor het eerst in actie zien op het circuit in Mugello.
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ferrari 296 GTS review: Is de 296 als cabrio net zo fenomenaal?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Japanse autoliefhebbers bouwen massaal straatlegale raceauto’s

Dit is een nog bredere en krachtigere Honda Civic Type R (voor de WTCR)

Breek je spaarpot, hier is je klassieke BMW M5 racer

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

In de zomer doorrijden op winterbanden is gevaarlijk, maar niet vanwege de reden die jij denkt

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?
